Reisebrev fra Hurghada, Egypt, februar/mars 2012

Jepp, da får man vel lage et reisebrev fra reisen til Hurghada - husmorferie alene i det store utland :) Noen steder er det linker, og bildene er klikkbare for å få de større :)

Reiste hjemmefra mandag 27. februar kl 06, pappa skulle kjøre meg til Gardermoen, og i et forrykende snøvær kom flyet seg avgårde en halvtime forsinket pga kø til av-ising av flyet før avreise... Flyreisa gikk fint, og vi landet på Hurghada flyplass i rute, selvom vi hadde vært forsinka fra Gardermoen :)

Kofferten kom som en av de aller første, visumkøen var kort så det gikk også fort! Det sto en vakt like ved utgangen, en mann i 60-årene, som prata og flørta helt vilt, jeg kom jo nesten ikke derifra :-o Til slutt var jeg ute og skulle se etter de oransje taxiene, som jeg hadde fått beskjed fra hotellet... Men, ikke en eneste oransj taxi var å se, så jeg måtte ta en annen - fyttigrisen for en ekkel taxi-sjåfør!!! Han spurte og gravde, flørta og sto i - han var vel i 40-årene eller noe, tannløs foran og bare noen brune stubber inni munnen... Han tilbød både det ene og det andre, ikke noe var noe problem, for han var singel og kunne utføre alt jeg ønsket - og mere til :-s Han ga seg ikke utafor hotellet heller, før jeg hadde lagret telefonnr hans, for han ville gjerne kjøre meg gratis rundt til alle stedene jeg ønsket å besøke i løpet av uka... Vel, telefonnr hans ble umiddelbart slettet etter jeg kom inn på hotellet, og heldigvis så jeg ikke han noe mer!

Da jeg kom inn på hotellet, Sol Y Mar Ivory Suites, ble jeg møtt av en haug med hyggelige ansatte, det var veldig mange av dem - bare menn! Jeg fikk ikke bære kofferten sjøl, og ble fulgt opp til rommet mitt - som var en leilighet på 50 m2, inneholdende to små entreer, kjøkken, stue/spisestue, balkong, bad og soverom :)

Stua sett fra gangen

Kjøkkenet

Badet

Dusjen

Gangen utafor badet og soverommet

Soverommet

Skyvedørsgarderoben

Stua

Pakka ut, la klærne fint i skyvedørsgarderoben og tok med pc'n ned til bassengområdet for å surfe litt. Men, nettet var utrolig ustabilt, og å komme seg inn på bloggen var komplett umulig - de fleste sidene som sluttet på .no var også omtrent umulig å komme inn på, det gikk som regel om natta, men ikke på dagtid... Så var det tid for middag, jeg spiste tandoori kylling med grillede grønnsaker og karri-ris, til forrett var det orientalsk suppe og salat, til dessert var det fruktcocktail. Med en cola til maten, kosta hele måltidet den nette sum av 115,- norske kroner :)

Bassenget sett fra inngangen til rommet mitt

Så gikk jeg ut i bassengområdet en tur til, men det ble kjølig, så jeg gikk på rommet for å lese litt, før det ble natta... Det var stuslig å sitte der alene, og jeg angret nok litt på at jeg hadde reist - men fant ut at i morgen var en ny dag, og da var det nye muligheter :) Sov godt og lenge den natta, og gadd ikke stå opp til frokost!

Hotellet sett fra bakgården, rommet mitt er på nest øverste etasje, dør nr to fra høyre :)

Trærne rundt bassenget om kvelden

Da jeg til slutt fant ut at jeg skulle stå opp, gikk jeg en tur ut i nabolaget for å finne en butikk, sånn at jeg fikk kjøpt meg brus, shampo og balsam og litt kjeks til å ha på rommet. Da jeg kom igjen lå det noen mennesker rundt bassenget, så jeg gikk på rommet og skifta, smurte meg med solkrem og gikk ned for å finne en soleseng :) La meg ved siden av en dame som så nordisk ut, og hun hadde et nett som det sto noe med "korv" på, så jeg dristet meg til å spørre om hun var svensk - og det var hun :) Hun reiste også alene, var 53 år (jeg må innrømme at jeg trodde hun var yngre enn meg!) hadde kommet kvelden før, og hadde aldri vært i Egypt før - men hun hadde reist mye alene, siden hun jobbet som konsulent og derfor hadde mye jobb på pc'n. Vi snakket sammen til sola forsvant bak hotellet, det gjorde den ca 1530, så vi avtalte at vi skulle gå ut å spise middag sammen på kvelden.

Da vi møttes, ble vi enige om å reise til Sekala, og de i resepsjonen anbefalte oss å ta en Toyotabuss, de gikk hele tiden, og det kosta 1,- norsk krone pr. person :))) Da vi kom fram fikk jeg kjøpt vannpipe, vi spiste god pizza, drakk gode Mojitos, fikk en grusomt vond drink, jeg fikk kjøpt meg veske og solbriller, ble klådd på puppen av en gateselger som ville selge papyrusbilder og til slutt tok vi taxi hjem, og tok en dram på balkongen min før vi la oss :)

Solnedgang over flyplassen i Hurghada

Onsdagen opprant med en forferdelig kald vind, det var omtrent umulig å være ute :( Møtte min svenske venninne til frokost, men vi hadde begge sovet dårlig, så vi bestemte oss for å gå på rommene våre og slappe av litt, og se om vinden løyet utover dagen... Jeg sov litt, og leste masse fram til ettermiddagen og vi møttes til middag i spisesalen. Denne dagen spiste jeg kylling med no oste-marinade greier med pommes frites, grønnsaksuppe til forrett og noen grusomme kaker til dessert (seriøst, en av dem så akkurat ut som kattebæsj, så den MÅTTE jeg jo smake på - og det var den minst vonde av dem, hehe), og så skulle vi i en minibank for å ta ut penger. Da fant vi en handlegate rett bak hotellet, var innom flere av butikkene der, men det blåste så kaldt at vi ville fort tilbake til hotellet. To unge gutter fulgte oss, sånn at vi fant tilbake :) Vi tok tidlig kvelden og håpet på bedre vær dagen etter...

Hyggelig å komme på rommet etter renholderen har vært der :)

Torsdagen møttes vi til frokost og etter det lå vi noen timer ved bassenget til hotellet, siden det blåste for mye til at vi gadd å reise til stranden. På ettermiddagen ruslet vi oss en tur i handlegata rett bak hotellet, jeg fikk handla parfyme, duftolje, Cleopatra-maske, te, krydder +++ Butikken vi handla i, huset en ekkel mann, han mente jeg var anspent, så han ville massere litt i nakken. Min venninne satt i sofaen ved siden av meg, og han begynte forsiktig utapå jakka, men så begynte han plutselig å fikle under jakka og sa at han gjerne ville massere med sandeltreolje. Joda, så brettet han opp genseren min også, og jeg fikk beskjed om å legge meg på ene sofaen - midt i butikken :-o Hadde ikke før fått lagt meg ned, før han satte i gang med massasje, først rolig og forsiktig, så ble det mer og mer hardhendt og mer og mer intenst, han spratt opp bh'n min, pusta og pesa, før han plutselig var ferdig :-o Og da mener jeg FERDIG! Han var helt utslitt, og bare dumpet ned på en stol å så fjern ut... Vi visste ikke om vi skulle le eller gråte, alt hadde skjedd så fort at vi egentlig ikke skjønte hva som skjedde! Etterpå viste min venninne med stor innlevelse hvordan han hadde sett ut mens han masserte, vi lo så vi grein hele resten av kvelden - for en patetisk, sexfrustrert mokkamann ;-) Men, han tjente ikke særlig mye på oss den kvelden gitt - min venninne fikk en pris på 1450,- norske kroner, hun prutet ned til 450, hehe, og jeg hadde mer varer enn henne, men jeg tilbød han 255,- og sa at da hadde jeg ikke råd til mat, så jeg fikk varene og han ga meg igjen en femmer i tillegg, LOL.

Sånn ser det ut når barna blir hentet på skolen!

Spiste spaghetti bolognese på en italiensk restaurant med en grusom vin til, tror det var portvin - det passa ihvertfall IKKE til mat! Så var det et helvetes mas med disse selgerne på vei tilbake til hotellet, men heldigvis var det blitt så sent at de drev og skulle stenge, så vi kom oss greit unna. Tok oss et glass vin da vi kom tilbake til hotellet, før det ble natta...

Utsikten fra balkongen

I denne hekken tømte en tankbil fra seg kloakk den ene dagen :-s

Og midt på plassen her satte en mann seg ned og gjorde sitt fornødne - midt på lyse dagen!

Fredagen blåste det enda værre, så noen tur til stranda ble uaktuelt, ikke var det mulig å ligge ute heller, det var altfor kaldt :( Vi forsov oss til frokosten også, så den droppa vi... Min venninne brukte dagen til å sitte på rommet sitt å jobbe, jeg leste og leste :) Vi møttes på kvelden for å spise middag - da spiste jeg kylling fajitas med grønnsaker og ris, satt litt i baren etterpå, men tok tidlig kvelden... Den absolutt kaldeste dagen - i følge vær-sider på nettet var den følte temperaturen 7 grader, så det var ikke akkurat sydentemperaturer denne uka, det sto til og med varseltrekanter om at temperaturene var uvanlig lave i forhold til normalen...

Lørdagen opprant med vind og litt skyer, så da vi møttes til frokost, bestemte vi oss for å reise til gamlebyen for å titte der... Fyttegrisen for et sted! Det var masete selgere over alt, møkkete og rotete... Jeg kjøpte meg en sølvring med noen steiner og ei t-skorte, vi bestemte oss for å spise litt, men ingen restauranter så rene ut, så vi endte med å sette oss på en uteservering og ta en cola... Etter ørten kopper te i alskens småbutikker, fant vi ut at vi skulle ta en taxi tilbake til Sekala!

Stoppet en av disse oransje taxiene, og inni satt det en skikkelig cowboy - han hadde langt hvitt hår, var i 60-årene, bilen var innredet som om den var med i en westernfilm og sjåføren hadde cowboyhatt og skinnvest :-D Han anbefalte oss å spise på Marinaen i Hurghada, og da vi kom fram dit, parkerte han bilen utenfor og fulgte oss til fots helt inn til restauranten som het Che Guevara, det var vel omtrent en kilometer å gå! Han snakka med servitøren, vi fikk bord, han fikk betaling for turen - pluss litt driks, siden han var så service-minded :) Vi tok en drink mens vi venta på maten - og for en mat!!! Dette var desidert høydepunktet på hele turen, jeg spiste grillet kylling på spyd med grønnsaker, karri-ris og peppersaus, namnam, det var nesten orgasmisk ;-) Vinen vi fikk var også supergod, så god at min venninne tok et glass til, hehe...

Etter maten bestemte vi oss for å gå inn til sentrum og titte litt igjen, det var ikke så langt å gå, og temperaturen var ikke så værst! Vi endte til slutt opp på kafeen vi var føste kvelden i Sekala – og de samme to guttene spurte om vi ikke kunne bli med dem på kafe etter de var ferdig på jobb. Denne gangen sa vi ja, og det var kjempekoselig :) Min venninnes date var 30 og min var 25, hehe, og min var helskjønn, han er kjekk, reflektert, koselig og ikke minst, han respekterte meg når jeg sa jeg ikke ville annet enn å prate! Venninnen og hennes date derimot fikk jo ikke pratet i det hele tatt, sånn som de konstant klina... Til slutt var kvelden ved veis ende, og min date fulgte oss i taxien tilbake til hotellet, før han reiste tilbake til Sekala igjen. Vi satte oss i baren og tok en røyk, så begynte Fast and furious 3 på tv'n, så jeg tenkte jeg skulle se den på rommet – men når jeg kom dit så funka ikke tv-kanalene :( Så, da tok jeg med boka mi og la meg :)

Søndagen hadde vi stort håp om strandtur, men neeeeida, det blåste like ille, og dessuten var min venninne så fyllesjuk at hun ikke var tilsnakkendes og frokosten droppa vi... Litt utpå dagen ringte hun meg på rommet og spurte om vi skulle legge oss litt ved bassenget, så vi fikk 3 timer der, før sola forsvant bak hotellet og det ble iskaldt... Vi bestemte oss for å reise til Sekala igjen, og handle det siste vi skulle ha av ting og tang før vi skulle hjem :) Og så skulle vi stikke innom kafeen for å snakke litt med gutta igjen...

Fant en super butikk dagen før, som hadde priser på alle varene sine, Arab Center - kan virkelig anbefales, der er det ingen masete selgere og man får gå i ro og fred for å titte, vurdere, tenke og evt kjøpe. Jeg fikk handla inn det siste jeg skulle ha, og så gikk vi til kafeen. Han jeg hadde pratet med dagen før hadde gått for dagen, men han andre var fortsatt der, så vi tok et par Mojitos, før han ringte kompisen og vi møttes på den kafeen vi var dagen før. Satt der et par timer og venta på sistemann, og når han kom, så var de to i gang med klininga igjen :-s Da begynte også min å mase om klining, men jeg sa nei, og han satt der og så på meg med sånne sorry-valpe-øyne... Han ville ha klem, og jeg kjente bare jeg stivna helt, men han fikk nå et par klemmer. Han så meg dypt inn i øynene, og proklamerte at han ville gråte når jeg dro - da klarte jeg ikke å dy meg, så jeg spurte hvorfor. Jeg sa at du kjenner meg jo ikke en gang, hvorfor så følelsesmessig? Han svarte bare vagt at det var skjebnen som hadde ført til at vi møttes - herrejeremias for en tosk tenkte jeg ;-p

Det er nok ikke vel ansett å kline offentlig, så en servitør kom bort til bordet og snakket til gutta på arabisk, og plutselig fikk de det veldig travelt, de ville vi skulle bli med til leiligheten deres :-o Jeg spurte hvorfor det, og de ville gjerne vise den fram og snakke der... Vi hadde ikke lyst til det, men skjønte jo at vi var kasta ut av kafeen der vi satt, så vi dilta etter dem ut. Så begynte de å rusle innover bak kafeen, og vi tenkte at vi kunne jo bli med å se hvor leiligheten var, siden det var på veien dit vi skulle ta taxi :)

Ved et portrom stoppa de og gikk inn, der satt det to menn som de begynte å diskutere med, den ene av mennene dro opp et nøkkelknippe, og da skjønte vi at her var det bare å sette seg på bakbena. De kunne umulig bo der, og jeg sa i fra at vi skal ikke være med inn noe sted! Da fikk jeg til svar at vi kunne finne en annen leilighet hvis jeg ikke ville inn der - og jeg sa at vi skal ikke inn i noen leilighet i det hele tatt, vi skulle tilbake til hotellet. Det var blitt sent, og vi skulle hjem dagen etter... De halte og dro, maste, ba og nesten truet, men jeg ga meg ikke! Min venninne skjønte ikke hva de prata om, så hun sa lite, og det skulle de visst benytte seg av, for plutselig var hun og daten hennes laaaangt bak oss. Jeg stoppet for å vente, og da sa han jeg gikk sammen med, at min venninne og fyren skulle gå til en leilighet, men siden jeg var så vanskelig, så kunne vi vente på dem på en kafe eller diskotek. Jeg spurte venninna om hun virkelig ville være med til en leilighet, og hun sa NEI, det ville hun absolutt ikke, hun skulle være med meg... Til slutt ga de seg, og skulle følge oss til en taxi, men da vi nådde taxiholdeplassen begynte de å mase igjen *klaske panne*. Jeg sto omtrent å hoppa, og jeg spurte hva i helvete av ordet "no" de ikke forsto, det er et veldig enkelt ord, bare to bokstaver - hvorpå de ble både sure og snurte, men satte seg plutselig inn i taxien sammen med oss :-o Jeg følte meg som en supertrassig og vrang 5-åring akkurat da, hehe.

Jeg ble sittende bak sammen med min venninne og hennes beiler, de klina hele veien tilbake til hotellet, når vi kom fram dit spratt jeg ut og spurte hva jeg skulle betale. Nei, det skulle jeg ikke tenke på, fikk jeg beskjed om. Neivel, sa jeg, ga han en kald klem og gikk! Ut av hotellet kom en vakt da han så taxien komme, så jeg fortet meg forbi han - da følte jeg meg trygg. Han gikk mot min venninne, og hun slapp endelig løs og kom seg inn på hotellet hun også - vi så oss ikke tilbake, men gikk og satte oss i baren for å ta en røyk før vi skulle legge oss :)

Denne lille goingen kom å la seg tett inntil meg på en kafe i Gamlebyen <3

Mandagen kom og vi droppa frokosten, det var like greit å pakke sakene sine og slappe av de siste timene - og denne dagen var det VARMT! Før klokka var 10 var det 30 grader ute, og nesten ingen vind i det hele tatt, knapt en lett bris... Klokka 12 måtte vi være ute, så vi bestilte oss en taxi til flyplassen sammen, hennes fly skulle gå kl 1545 og mitt 1640. Vi var på flyplassen litt før kl 13, hun fikk sjekket inn bagasjen, men jeg var for tidlig. Vi gikk til en kafe og satte oss der for å vente. Da det var tid for meg å sjekke inn bagasjen gikk vi. Så tusla vi litt rundt å titta i alle småbutikkene, før vi satte oss i en kafe ved gatene - vi skulle reise fra gate 6 og 7, så da fant vi ut at vi likegodt kunne sette oss der å vente.

Etter en stund ble det plutselig forandringer i hennes gate, så hun måtte forte seg å gå, det ble en fort klem og så var hun borte... Jeg ble sittende igjen en liten stund, før jeg bestemte meg for å gå og kjøpe røyk siden jeg var tom - gikk i taxfree-butikken, men der solgte de bare hele kartonger...siden en kartong røyk kosta 80,- norske kroner, så tenkte jeg at jeg likegodt kunne kjøpe en - men så forsegla de den og jeg kunne ikke åpne før jeg kom hjem :( Da var det bare å rusle en runde for å se om de hadde enkle pakker noe sted, og plutselig så jeg det :) Gikk inn og fikk handla ei pakke, og da jeg betalte spurte plutselig selgeren om jeg ville kjøpe en liten klump hasj :-o Jeg tror haka datt ned på knærne mine, men han bare smilte og spurte en gang til! Jeg sa nei takk, og han spurte hvorfor ikke - jeg svarte at jeg ikke trengte noen hasj, og han så rart på meg før han spurte om jeg ikke røyka... Jeg forklarte at, jo, jeg røyker vanlige sigaretter, og så fortet jeg meg ut av butikken!

Satte meg etterhvert tilbake til kafeen ved gaten, og da begynte gutten på nabobordet å spy - hva er det med disse unga som driver og spyr hver gang vi skal hjem fra noe? Han fortsatte under nesten hele flyreisen, og med min flaks, så satt han jo to seter bak meg :(

Flyturen hjem gikk fint ellers, jeg bestilte meg en kylling-wrap og snakka litt med paret ved siden av meg - hørte på musikk, leste litt og slumret litt, og så var ferien over for denne gang :) Kofferten kom etter en halvtime-tre kvarter, og så var jeg endelig ute i den norske lufta. Måtte vente litt på pappa, som hadde vært hos tante og sett 71 grader Nord, men så kom han og hjemturen gikk fort :) Det kan ikke beskrives å komme hjem da, jeg pakka ut alt jeg hadde kjøpt før jeg la meg på sofaen, siden jeg fortsatt ikke hadde montert garderobeskapene og derfor ikke satt opp senga mi!

Snipp, snapp, snute, så var denne ferien ute :) Det har vært en ferie fyllt med alt mulig, masse latter, noe gråt, masse sol, enda mer vind, god mat og kjempegod mat, noe godt drikke og noe veldig vondt drikke, har fått handla alt jeg skulle pluss litt til, har fått handla med kjøleskapmagnet til en kompis som samler på det, har fått handla papyrusbilde til han som ville ha det til filmrommet sitt, har handla litt div til unga, har vært frustrert, lei meg og sinna, kjempeglad, fortvila og ledd meg nesten skakk :) Jeg vil fortsatt tilbake til Egypt, jeg vil til Luxor, Kairo og Aswan - men, jeg tror nok ikke det blir alene eller sammen med en annen dame! Det er himmelvid forskjell på å reise sammen med en mann og en dame!

Det lønner seg å ta de hvite Toyota-bussene om man skal noe, for den lengste reisa betalte vi 1,50 norske kroner, taxi er også billig - den lengste turen (ca 30 minutter) kosta 25,- norske kroner! Maten er kjempebillig, vi passet på å spise på steder det så rent og pent ut, og vi ble ikke syke - var ikke spesielt nøye på hygienen heller :)