Reisebrev fra Mallorca juni/juli 2013

Da det ikke ble noe av Roskilde for vår del, så bråbestemte vi oss for å reise til Mallorca, vi tittet på alle restplasser vi fant på nettet, og endte til slutt opp med en uspesifisert reise til Mallorca med Star Tour. To dager etterpå satt vi på flyet fra Rygge, vi hadde fått parkere bilen hos en kamerat og han kjørte oss til flyplassen.

Spente satt vi på flyet, og lurte fælt på hvor vi kom til å ende opp, og hvordan uka skulle bli...

Vi reiste altså uspesifisert klasse 2 eller hva det het, slik at vi var garantert eget toalett og dusj, mer enn det visste vi ikke. Da vi landa på flyplassen var det blitt kveld, og utenfor møtte vi en representant for Star Tour som fortalte hvilket hotell vi skulle ligge på, og hvilken buss vi skulle ta dit. På bussen var det veldig få, tror vi var 6 stykker eller noe sånt, to skulle på samme hotell som oss, de andre på et annet hotell vi kjørte til først. Det var ikke så langt til hotellet fra flyplassen, byen het El Arenal og hotellet San Diego - visstnok et 3 stjernes hotell - vel, de stjernene kunne de spart seg for! På nettet ser hotellet fantastisk ut, men i virkeligheten var det bare resepsjonen og baren som var nyopp-pusset, restauranten så vi ikke, men mulig den også var fin...

utsikten fra takterrassen
lekeplass på taket

Vi henvendte oss i resepsjonen da vi kom, og da hadde de ikke engang hørt om at vi skulle komme, de var vanskelige og ville ikke gi oss noe rom når vi ikke hadde kvittering på bestillingen...vi hadde jo bare kvitteringen fra Star Tour på uspesifisert reise, og den ville de ikke godta... etter en del diskusjon mellom de ansatte, ble det til at de tok kopi av passene våre, og vi fikk beskjed om å bli med...vi fulgte etter resepsjonisten, gjennom baren, ut i parkeringshuset, gjennom en bekmørk garasje og inn i bakgården, opp en trapp og inn i et rom som luktet mugg og råte :-( Aircondition i stua virka ikke, skapdørene hang og slang, men vi pakket da ut og satte på aircondition på soverommet. Sikringene gikk, men det var automatsikringer, og til slutt fikk vi dem til å holde seg på. Så bestemte vi oss for å gå en tur i byen for å se oss litt rundt. Det var kvelden, men godt og varmt, så vi tusla ut i gata.

Hvor vi enn snudde og vendte på oss, så var det tyskere, høylytte og fulle tyskere...i alle restauranter ble vi tiltalt på tysk, og vi skjønte fort at dette var en tysk "bydel". Vi tittet der det var åpent, og til slutt skulle vi ha oss litt mat, men da var det meste stengt, så vi endte opp i en liten "kiosk" hvor de hadde baguetter og fast-food. Det begynte å bli sent, så vi tusla litt til, før vi gikk tilbake til rommet for å legge oss, sånn at vi var klare for å utforske byen i dagslys. Det var et par leiligheter til i bakgården, og de holdt et svare leven utover natta, men vi var slitne og sovna da til slutt.

Dagen etter våkna vi og gjorde oss klare til å utforske byen, men først skulle vi ha frokost :-) Tusla oppover hovedgata og fant til slutt et sted vi ville spise, og der var maten både god og generøs, vi ble gode og mette. Gikk tilbake til hotellet for å få litt internett sånn at jeg kunne levere meldekort, og så tusla vi en tur til i byen - vi gikk ganske langt før vi snudde, og da gikk vi langs stranda tilbake igjen - det var ikke fritt for at det var like mange drita tyskere på stranda, og det så flere steder ut som søppelfyllinger, det var flasker, bokser og søppel over alt...lurer på hvordan de har det hjemme hos seg selv?!

Vi var en tur oppe på taket av hotellet, der var det et halvfullt basseng og en fantastisk utsikt, og i en liten bar der oppe fikk vi kjøpt oss en brus i varmen...

Vi fikk da spist litt denne dagen også, og det ble mye god vin ;-) Da vi kom tilbake til rommet på kvelden var sikringene gått igjen, og nå fikk vi ikke lyset til å virke i stua i det hele tatt, det bare smalt i sikringsboksen hver gang vi prøvde, så da vi gikk ut for å spise middag, sa vi i fra i resepsjonen. Siden det var så seint, hadde de ingen som kunne se på det på kvelden, så derfor måtte vi ha det mørkt til dagen etter. Vi sa at det var greit, vi skulle jo bare sove om natta, og på soverommet og badet var det lys. Vi tok forresten fiskespa også, det var noget spesielt, for å si det litt forsiktig ;-)

Neste dag hadde vi bestemt oss for å ta bussen til Palma og se hvordan det var der, så vi sto opp, gikk for å spise frokost og så finne bussen til Palma - det var ikke så vanskelig, den gikk ikke så langt fra hotellet. Bussen stoppa ved en stor katedral, og vi gikk igjennom den før vi fant en sightseeing-buss som vi satte oss på. På den måten fikk vi se oss rundt i byen, og vi var også oppe på Castell de Bellver, et slott som var kongelig borg på 1300-tallet, og deretter kongelig sommerresidens og til slutt kongelig fengsel. Nå er det også museum der.

Fra utsiktspunktene på slottet var det en fantastisk utsikt over Palma! Og det var mye interessant å se i museet også.

Da neste sightseeing-buss kom, tok vi den tilbake til Palma, og tuslet deretter en tur på Hard Rock Cafè, som seg hør og bør - måtte jo innom når vi først var der ;-)

Så gikk vi langs havna tilbake til byen, for å finne en buss tilbake til Arenal og hotellet igjen...

Da vi kom tilbake, var det fortsatt ikke noe lys på rommet, så vi gikk til resepsjonen og spurte hvorfor det ikke var fikset, de bladde i boka med klager og fant vår fra dagen før, og lovet å sende en mann med en gang. Vi gikk rett til rommet, og like etter kom en mann med en haug med lyspærer :-o Han skjønte ikke noe som helst, prøvde å skru på sikringene og skvatt høyt av smellene når de gikk igjen, han så på aircondition og tok ut lysstoffrøret i taket, så sa han bare at han måtte gå og ringe en venn, før han forsvant... vi satt der og ventet på at han skulle komme tilbake, men etter en lang stund kom damen fra resepsjonen og sa at vi skulle få et nytt rom - o'glede tenkte vi, bort fra den bråkete bakgården og det mugne rommet - lite visste vi da at det bare skulle bli værre... Dessverre ble det ikke tatt noen bilder i det første rommet, for det var for mørkt :-s Til og med brannslukningsapparatet i rommet var ødelagt, pila stod og stanget på det røde feltet, og det var så møkkete at vi turte ikke ta på det en gang...

Vi pakket sakene våre i en fart og gikk inn i resepsjonen igjen, fikk nøkkel og rom inne på hotellet og forventningene steg mange hakk - helt til vi møtte noen nordmenn i gangen, som kunne fortelle at de skulle bytte hotell dagen etter, for rommene deres var så fuktige og fæle at de klarte ikke bo der... vi flirte litt for oss sjøl og tenkte at de nok var for kravstore...før vi skjønte at her var ingenting som det skulle! I gangen utafor rommet var det matrester i taket, det var spy på døra inn til naborommet og plassen der brannslukningsapparatet skulle være, var tom!

flekkene på døra er spy!!!

Og bedre ble det ikke da vi åpna døra inn til rommet, stanken av mugg og råte slo i mot oss, vi ble helt satt ut... På døra til badet inne på rommet var det også spy

Skyvedørsgarderoben kunne ikke åpnes, og da vi åpna døra til badet (som forøvrig ikke kunne lukkes skikkelig) ble vi møtt av råte, mugg og rust...

Lettere sjokkskadet gikk vi videre inn på rommet, og oppdaget at resten av rommet var like forfallent og møkkete...

undersiden av senga!

gulvlistene

På balkongen sto det heller ikke bedre til, utemøblene var ødelagt og det var et tak utafor som var fullt av flere uker gamle matrester, ødelagte møbler, råtne planter, søppel, knuste glass og flasker, ødelagte gummimadrasser og alt mulig drit...

Greit nok, når man reiser uspesifisert, at man kan forvente enkel standard, men det er da forskjell på enkel standard og ødelagt/helsefarlig?!?!

I frustrasjon ringte jeg representanten for Star Tour på Mallorca og forklarte situasjonen, hun var veldig imøtekommende og beklaget at det nok ble for sent for henne å komme dit denne kvelden, men at hun skulle finne ut av dette og ringe meg tilbake morgenen etter...

Vi orket ikke være inne på rommet, som også manglet aircondition, så vi bare dokumenterte det vi kunne med bilder, og gikk ut i byen igjen...

Dagen etter våkna vi relativt tidlig, og venta og venta på at representanten skulle ringe oss...da klokka ble 11 fant vi ut at vi måtte få i oss noe frokost og jeg sendte en sms og ba Star Tour om å ringe oss for å avklare hva vi skulle gjøre med rommet. Vi ville gjerne bytte hotell, for vi merka begge at vi ble tette i lungene av fukt og mugg... Mens vi satt og spiste, ringte jeg opp Star Tour igjen, da var klokka passert 12, og i min bok er det ikke lenger morgen, men langt over formiddag. Denne gangen møtte jeg på ei sur megge, som spurte hvorfor vi ikke hadde henvendt oss i resepsjonen på morgenen, for representanten jeg snakka med dagen før hadde vært der på kvelden og sett på hotellet, og hun syntes det var et supert hotell :-o Da jeg prøvde å si noe, fikk jeg regelrett beskjed om å holde kjeft å høre etter...jeg ble så paff, jeg prøvde å forklare situasjonen, og sa at de kunne komme og se på rommet vi hadde, og så fortelle oss at det var supert - men, det hadde de ikke tid til... Og, vi kunne få bytte hotell, men da måtte vi betale 600 Euro for de resterende dagene... Det ble ikke aktuelt for vår del, vi sjekka med hotels.com og fant hoteller til en brøkdel av den prisen på egenhånd! Så, kjæresten bestilte et hotellrom på Marina Portals, mellom Palma og Magalluf, dessverre hadde hotels.com en feil på siden sin, så betalingen ble trukket to ganger - og sånn gikk det til at kontoen ble tom. Damen fra Star Tour var uhøflig og direkte ufin flere ganger i løpet av samtalen, og hun informerte om at det eneste de kunne hjelpe med, var å få et nytt rom på samme hotell - da jeg sa at vi hadde snakket med flere dagen før som hadde opplevd det samme som oss, sa hun bare at de hadde betalt 600 Euro for å få bytte hotell, og gjentok at hennes kollega hadde vært der kvelden før og syntes hotellet var supert, og at det var jeg som var vanskelig... Takket høflig for praten og hjelpen vi ikke fikk, og la på!

Da vi kom tilbake til hotellet ringte jeg Star Tour i Norge for å informere dem om situasjonen og behandlingen vi hadde fått, stakkars damen jeg snakket med holdt på å begynne og grine, og hun sa hun satt med gåsehud på armene etter å ha hørt om hva vi hadde opplevd. Jeg sa i klartekst at vi ville sende en klage og dokumentere med bilder så snart vi var hjemme, og det sa hun at vi absolutt måtte. Dessverre kunne hun ikke annet enn å beklage så mye, fordi det var representantene på Mallorca vi egentlig skulle forholde oss til...

Vi pakket sakene våre og sjekket ut, ingen spørsmål i resepsjonen over hodet... så tok vi med oss koffertene og reiste til Palma Aquarium på vei til det nye hotellet :-) De hadde oppbevaringsbokser og vi fikk akkurat plass til kofferter og sekker i det største skapet, som heller ikke var dyrt, tror vi betalte 5 Euro for det! Vi brukte litt tid i akvariet, og når vi hadde sett det meste som gikk an å se, så gikk vi ut igjen og fant bussen til Palma, der fant vi stasjon - som forøvrig ligger under bakken og er dårlig skiltet - og bussen til Portals der det nye hotellet lå. Vi hadde misforstått litt, så vi gikk av på feil sted og lette helt på feil ende av byen, men til slutt (etter å ha gått opp bratte bakker og ned bratte bakker i en times tid, og blitt geleidet til feil hotell) satte vi oss i en taxi og ble kjørt til hotellet. Og, det som ventet oss der, var noe helt annet enn vi hadde bodd i de første 3 nettene, for å si det mildt!

Vi ruslet en liten tur i nærområdet på kvelden, fant oss et sted å spise - endte opp på Harry's Mallorca, hvor vi spiste den beste maten i sommer - den første kvelden spiste vi Nachos til forrett og Svenske Kjøttboller til hovedrett... vi var stappmette etter forretten som var supergod :-) Absolutt verd et besøk om du er på Mallorca altså!!!

Etter en god natts søvn, bestemte vi oss for å ta bussen til Magalluf. Fant riktig buss, men klarte å bomme på byen og endte opp et stykke utenfor, så da tok vi en taxi tilbake. Fikk oss litt kaffe/vin og så skulle vi prøve parasailing. Kjæresten hadde gjort det en gang før, men jeg som har høydeskrekk har aldri gjort noe sånt før, og jeg var kjempenervøs... Bestilte billetter og møtte opp på brygga der vi trodde vi skulle ta båten fra, men det viste seg at vi måtte kjøre bananbåt til en annen bukt og så båt derifra, hehe, så da fikk vi badet også. Måtte svømme ut til bananbåten og fra den til parasailing-båten ;-) Det var kjempeskummelt når vi fikk på selene og fikk beskjed om å sette oss på rumpa bakerst i båten, og før vi rakk å tenke, så var vi på full fart opp i lufta! Jeg tror ikke jeg pustet de første minuttene, men etterhvert ble det spennende å se seg rundt, og da vi var ferdige så var det egentlig bare moro :-)

Vi hadde bestilt bilder, men de måtte hentes dagen etter, så derfor reiste vi tilbake til hotellet igjen etter en liten tur på stranda. Igjen spiste vi middag på Harry's, men denne dagen droppa vi forretten og gikk rett på Harry's Fajitas til hovedrett og avsluttet med dessert - Toblerone-fondue med frukt <3 Og amaretto, både smaksprøve og litt til ;-) Vi gikk en tur i nærområdet også, opp, bort, ned og opp, og endte opp ved et hotell som lå helt ute ved noen klipper, hvor vi sto i bekmørket og hørte bølgene slå som torden...

Neste dag måtte vi tilbake til Magalluf for å hente bilder, så da bestemte vi oss for å besøke Katmandu Park samtidig, og det var moro! Denne dagen var det en del skyer, og da var det veldig greit at det meste foregikk innendørs - men vi avsluttet med minigolf ute, kjempemoro :-D Vi spiste litt i Magalluf også, og det teiteste var spaghettien - jeg bestilte spaghetti bolognese - det var rett og slett spaghetti med tomatpurè og et par kjøttbiter. Men, kjæresten sin tok kaka, han bestilte carbonara - og fikk spaghetti med tomatpurè... Tidenes dårligste mat!

Vi var en tur i Palma Nova igjen også, eller egentlig et par ganger, tusla litt rundt og spiste litt - men ingenting ble liksom det samme etter å ha spist på Harry's ;-) Jaktet hele kvelden på dessert, og fant til slutt en liten kafe hvor vi fikk bestilt iskake og kaffe, så da var kvelden reddet. Fikk kjøpt noen gaver og souvernirer også, og like armbånd til oss <3

her lages armbånd til min datter

Den siste dagen reiste vi til Palma igjen, hadde igjen noen gaver å kjøpe, og vi ville se litt mer av byen. Så, vi fant "handlegatene" og ruslet rundt, drakk litt kaffe, litt vin og møtte en klovn som laget en diger ballongblomstsak som han ga til kjæresten. Så ble kjæresten bedt om å sette seg på kne foran meg og gjenta etter klovnen - ikke aner vi hva han sa, for det gikk i spansk, men det endte med at vi måtte kysse og folk klappa og lo :-)

Denne dagen avsluttet vi også på Harry's, dagen etter skulle vi jo hjem...

Toblerone-fondue <3

huskatten på Harry's

Da vi skulle sove den siste natta, så var vi nesten i drømmeland - dvs kjæresten var i drømmeland alt, da jeg hørte noen forferdelige skrik på hotellet... det hørtes ut som noen som var livredde, og jeg hørte skritt i gangen utafor rommet. Jeg vekket kjæresten og han ringte til resepsjonen og ba noen komme ned å sjekke... vi venta og venta, men hørte ingen komme, og etter en stund ringte kjæresten resepsjonen igjen, og da kom en mann ned. Det hadde vært noen turister som hadde vært fulle og skreket, men de hadde fått beskjed om å være stille, og vi hørte ikke noe mer og sovna til slutt...

Siste dagen var det utsjekking fra hotellet og taxi til flyplassen, og utpå kvelden var vi atter en gang i Norge. Vi landa på Rygge og skulle ta buss inn til Moss - men det klokkeslettet gikk den selvfølgelig ikke på sommeren, så det var over en time venting (eller mulig det var to) på neste buss. Da tok vi en taxi inn til stasjon i Moss og gikk derfra og til der bilen sto parkert... Så var det bare siste etappe igjen, før vi var hjemme hos kattene - som hadde oppført seg bemerkelsesverdig bra mens vi var borte :-)

PS. Klagen vi sendte til Star Tour ble tatt til følge, og vi fikk velge mellom kontanter tilbake, eller dobbelt så mye i gavekort - vi valgte gavekort ;-)