Reisebrev fra Riga, juli 2011

Jepp, så var dagen her, og vi skulle reise til Riga (en del av bildene er klikkbare for mer informasjon, bildene blir større om du klikker på dem, og noen navn er også klikkbare), destinasjonen var

Vi dro avgårde tidlig mandag morgen og var fremme på Gardermoen i høvelig tid :) Sjekket inn bagasje, kom oss igjennom sikkerhetskontrollen og gjennom Taxfree-butikken, og etter hvert også inn i flyet. En time og et kvarter tok det, fra vi lettet i noen få varmegrader, til vi landa i Riga og over 30 varmegrader - det var litt av et sjokk! En rotete flyplass, dårlig skiltet, men vi fant da bagasjebåndet til slutt, og våre kofferter kom nesten først :) Så var det å finne en taxi, noe som i og for seg var lett, for det kom en dame og spurte om vi trengte taxi, så vi fikk med en gang. Vi avtalte pris på forhånd, det var vi blitt anbefalt - så vi betalte 10 Lat for turen (tok ca 20 minutter å kjøre) - leste på en blogg at det ikke burde være dyrere enn 10-15 lat, og at taxisjåfører var noen luringer som både kjørte i hytt og gevær, og uten taksameter...vi kjørte noen få taxiturer, men merka ikke noe til lureri ihvertfall :) Taxisjåføren som kjørte oss fra flyplassen tilbød seg å hente oss når vi skulle hjem også, så det takket vi ja til. Som referanse, så er 1 latvisk lat ca 11 norske kroner.

Taxisjåføren fikk navnet og adressen til hotellet, og kjørte av sted. Da han fant adressen var dette synet som møtte oss

og han lurte nok på om vi hadde rett adresse - dette så da ikke ut som noe hotell?

Kjørte litt videre, og da åpenbarte dette seg

og siden hotellnavnet vitterlig sto på skiltet, så svingte han inn på plassen :)

Døra på det oransje feltet var inngangen til resepsjonen. En smule anonym...

Her er bygget vi bodde i, sett fra bakgården - fra veien ser det ut som på de første bildene! Vi hadde rom i første etasje ut mot veien. Det var usannsynlig varmt på rommet, og ingen air-condition, men vi hadde vinduene åpne når vi var der, og ei gulv-vifte på fullt hele tiden :) Den første dagen var det over 30 grader ute!

Fra en sidegate så fasaden sånn ut
men ikke et eneste skilt vistes fra hovedgata utenfor...

Rommet var ganske nyopp-pusset, og de drev fortsatt med opp-pussing, så det blir nok bra hele greia til slutt!

Etter å ha satt fra oss bagasjen, var det tid for å ta en tur til gamlebyen (vi var faktisk ikke i den nye delen i det hele tatt...) Vi ble tipset i resepsjonen om at det lønte seg å ta trolley-buss (fra der vi bodde, var det buss 11 og 22 som gikk til sentralbanestasjonen), det var ca 3 km til gamlebyen, og en enkeltbillett for voksne kosta 0,70 lat på bussen, men vi kjøpte kort hos Narvesen og da kosta hver tur 0,50 lat :) Narvesen og minibanker finner du nesten på hvert gatehjørne!

Sentralbanestasjonen i Riga.

Gatene i Riga preges av gamle bygninger, og i gamlebyen er det mye som er blitt restaurert og pusset opp, men fortsatt er det MYE igjen, og det pågår flere store prosjekter der nå også. Vi fikk litt sånn Kardemommeby-følelse mange steder :)

Vi så flere parker, var innom flere handlesentere og til slutt skulle vi få oss litt mat. Mens vi satt og spiste, kom denne gjengen forbi

En gjeng med munker som spilte og sang :) Vi så dem dagen etter også, men da litt lenger ned i gata...

Etter at vi hadde spist, rusla vi litt til, og så reiste vi tilbake til hotellet - jeg hadde kjempevondt i hodet (migrene) og slappet litt av på hotellrommet mens gubben satt i bakgården der :) Det ble tidlig kvelden, men det var ikke så lett å sovne i varmen...og det ble et forferdelig tordenvær, men litt søvn ble det da, før vi våkna på morran til flott og varmt vær!

Rusla en tur i "nærbutikken" og kjøpte no kake-greier til frokost, før vi ordna oss og reiste nedover til gamlebyen igjen - nå med markedet som mål.

Rîgas CentrâltirgusRigas sentralmarked, går for å være (i konkurranse med Istanbul) det største matmarkedet i Europa. Markedet ligger bare en liten gåtur fra gamlebyen, og er helt umulig å unngå. Markedet utgjøres av fem hangarer som ble brukt under 1. verdenskrig for Zeppeliner. Fisk og kjøtt er billig her, eksempelvis er indrefilet flere ganger billigere enn i Norge. Man kan også gjøre gode kjøp av sko og støvletter, siden vi var her i juli, så vi ikke noen støvletter, men vi fikk handla oss sko :)

Gubben fikk disse for 12 lat

Jeg fikk disse for 3,50 lat

og disse for 8 lat :)

Gubben fikk denne jakka i skinn-imitasjon til 25 lat.

I tillegg spiste vi litt, kjøpte oss solbriller, vann og gubben drakk Kvass - som er en drikk laget på malt av bygg... Vi fikk også handlet hengelås og gravert inn navn og årstall på den.

Så reiste vi tilbake til hotellet for å skifte og legge fra oss posene, før vi reiste ned til gamlebyen igjen. Da fant vi denne restauranten i tilknytning til Sentralbanestasjonen

Der spiste vi god asiatisk mat, dette var nok den beste maten vi spiste på hele turen :)

Etterpå var det tid for å finne hengelåsbroen, og få hengt opp vår hengelås der. Men først skulle vi se operaen, siden den var på veien dit - før vi kom til operaen, så vi denne fyren på andre siden av elven

dessverre ble bildet utydelig, men det er altså en bever som hoppet opp og ned av vannet!

Dette staselige paret sto i parken utenfor operaen.

Operaen i Riga og litt av den flotte parken utenfor!

Noen store eike-tær var det også flere steder.

Etter at vi festet hengelåsen til brua, kastet vi nøklene ut i Daugava som er en elv som renner gjennom flere land, før den munner ut i Rigabukta.

Her er vår hengelås, oppå en som hadde hengt der lenge og var helt rusten :)

Vi avsluttet kvelden i bakgården på hotellet, før vi fant senga i rimelig tid. Onsdagen skulle ikke brukes til noe spesielt, bortsett fra en tur til Ava-klinikken. Denne natta sov vi godt, selvom det fortsatt var varmt, det var over 25 grader når klokka var 21 på kvelden :)

Hver gang vi var i bakgården, hadde vi selskap av denne lille pusen <3

Onsdagen opprant litt skyet, og litt kjølig. Vi spiste frokost på hotellet, ikke noe å hoppe i taket for... Så var det tid for å reise til Ava-klinikken for å handle ivf-medisin. Vi fikk med oss 4 pakker med 450 iE Gonal-f - i Norge ville dette samlet koste kr. 7.832,40 - vi betalte 396 lat, som tilsvarer ca 4.356,-

Etterpå fant vi oss en liten kafè og kjøpte oss kaffe og kake, i en vannpytt prøvde disse spurvene å kjøle seg ned litt, for nå var det blitt varmt igjen :)

Så reiste vi tilbake til hotellet for å legge medisinen i kjøleskapet i resepsjonen, før vi satte kursen atter en gang mot gamlebyen :) Var en tur til innom markedet, og tusla ellers rundt i byen. Tok en tur til Radisson Blu, der den kjente baren Skyline Bar ligger i 26. etg. Tok en del bilder av byen, både den gamle og nye delen, men siden de måtte taes gjennom vinduene og det var sol ute, ble det litt dårlig kvalitet på dem...

Her skimtes hotellet med Skyline Bar i bakgrunnen til venstre for Frihetsstatuen.

Radisson Blu

Etter at vi hadde nytt en drink i baren, tuslet vi ned til gamlebyen igjen, og inn på det ene kjøpesenteret der. Vi bestemte oss for å bestille oss en spa-time, og valget falt på hver vår sjokolademassasje :) Vi ble massert i en time og etterpå pakket inn i plast og tepper i 20 minutter - trenger jeg å si at vi luktet sjokolade etterpå ;-p Hele seansen kostet 56 lat - altså ca 616 kroner - totalt for begge to!

Nå var klokka blitt nesten 21, og vi bestemte oss for å spise middag på hotellet - det skulle vi ikke gjort, for den maten er noe av det mest elendige jeg har vært borti :( Jeg bestilte biff med grillede grønnsaker - biffen var så tørr og seig som jeg aldri før har smakt, og grønnsakene var brent...en gedigen skuffelse... Etterpå ble det litt avslapning i bakgården, før vi fant senga.

Torsdag morgen var det noen skyer, men siden hver morgen hadde startet med det, så tenkte vi at, jaja, det får bli som det blir... Vi skulle ta toget til Jurmala, som har over hundre års tradisjon som Spa-resort, og ligger en halvtime unna Riga. Det finnes mer informasjon om stedet HER
Vi spiste lunsj på en liten kafè, ikke noen sensasjonell mat, men vi ble mette :)
Regnet kom mens vi tuslet på stranden, som forøvrig er på over 3 mil!

Rimelig unødvendig å fortelle at det ikke var mulig å se fra den ene enden til den andre ;)

Vi dyppet tærne i det langgrunne vannet - det var KALDT!

Vi syntes egentlig at det var litt vel mye turistifisert der etter vår smak, så etter tusling på stranda og en liten drink på en bar, tok vi toget tilbake til Riga igjen.

Denne monteren med sjokolade sto inne i stasjonsbygningen...

Vi bestemte oss for at vi skulle kjøpe souvernirer når vi kom til gamlebyen. Riga er kjent for lokale smykker og sølvtøy, ull, lintøy,  Riga Balsam, sjokolade, Rav og treleker, derfor bestemte vi oss for at gutta skulle få hver sin tre-leke og vesla et smykke med rav.

Bilen til eldstemann

Traktor til minsten

Armbånd til vesla

og en liten souvernir til hylla i stua - også dekorert med rav.

En liten flaske Riga Balsam, vi har ikke smakt på den ennå, men smakte Black Mojito, som er en Mojito med Riga Balsam i - den var kjempegod!

jeg kjøpte meg også en sølvring med rav :)

Så var det dags for å se skikkelig på severdighetene og få tatt bilder av dem, det var foreløpig duskregn, så vi spant rundt med kart (uten kompass, hehe) og knipset bilder.
Det var mange tiggere i Riga, og mange gatemusikanter i alle aldere, her står en ung gutt midt i et fotgjengerfelt og spiller.

Gamlebyen er full av små gater og slitne hus

Stilig arkitektur

Ikke så lett å få øye på alle kunstverkene, noen er godt skjult om man bare haster forbi

En av de mange kirkene i gamlebyen i enden på gata

En kunstner sitter og maler tårnet i bakgrunnen

Det er mye brannstasjon-temaer i byen

Flott veggmaleri

Tre brødre

inngangen på den midterste "broren"

Et monument for Latvias frigjøring fra Sovjetunionen i 1991

Svenskeporten - en port som ble bygget inn til gamlebyen i 1698. Porten har fått navnet Svenskeporten fordi Riga på 1600-tallet var en av Sveriges største byer. Det sies at Kong Gustavus Adolphus kom denne veien inn til byen i 1621.

Svenskeporten er den eneste gjenværende byporten i Riga.

gjennomgående tilstand mange steder i gamlebyen

Kanon bakenfor Krutt-tårnet

Festningsmur bakenfor Krutt-tårnet

en skulptur utenfor Krutt-tårnet

Pulvertornis, eller Krutt-tårnet ble reist på 1300-tallet. Tårnet var en del av Rigas forsvarsverker, og fungerer nå som krigsmuseum. Det er 26 meter høyt, og foruten kruttlager har det også fungert som fangekjeller og torturkammer... Tårnet har gjennom tidene blitt utsatt for bombinger fra både svenskene og russerne, men har alltid blitt reist igjen. Flere steder sitter det igjen kanonkuler kilet inn i bygningens tykke murer!

En butikk med masse vannpiper

Krutt-tårnet sett fra en av de mange torgene i gamlebyen

Så reiste vi til hotellet for å skifte litt før vi satte kursen for gamlebyen - igjen. Nå var planen å finne ei jakke til meg, kjøre en tur med kanalbåten og å spise på en italiensk restaurant. Jakke fant jeg ikke, men vi fikk kjøpt en body og to bukser til barnas halvsøster som er ventet i løpet av et par uker, kanalbåten var plutselig borte (antagelig pga det dårlige været) og vi lette og lette - og lette og lette etter Paparezzi som restauranten het. Og, siden vi hadde lagt igjen paraplyen på hotellet, ble det bare mer og mer regn :( Da vi endelig fant restauranten, så var den selvfølgelig NEDLAGT!!! Så, da var det bare å rusle tilbake igjen i regnet, som bare økte i styrke, for å finne en annen italiensk restaurant, for vi SKULLE spise italiensk, hehe ;-)

Til slutt fant vi da et par stykker, tre var det faktisk, og ble enige om den ene som het Del Popolo - mens vi sto i ly for regnet som bare pøste ned i mengder... Men, maten var god den, kjempegod faktisk - vi spiste pizza og til dessert ble det Pannacotta! Dessverre ble det litt hektisk for at vi skulle rekke siste bussen hjem, men vi kosa oss masse uansett :)

Oppsummert har vi altså sett det meste av severdigheter i gamlebyen, vi har spist mye god mat og noe veldig lite god mat. Vi har gått og gått, men også kjørt mye trolley-buss og litt tog og taxi. Vi har så vidt smakt Riga Balsam, vi har vært på spa, vi har shoppet på markedet, vært på handlesentere, drukket billig øl og drinker, vi har gått på stranda i Jurmala og hengt opp hengelås på hengelåsbroen, vi har knipset masse bilder, kjøpt billige medisiner - men en ting vi ikke har gjort, som vi stort sett har gjort alle andre steder, er å gå inn i kirkene - ikke bevisst, men rett og slett glemt... Byen ga mersmak, og det er slett ikke usannsynlig at vi reiser tilbake en gang :)