lørdag 2. mai 2015

Ett skritt nærmere noe?

Etter å ha vært relativt nedkjørt en lang stund, ikke minst fordi Nav bestemte seg i fjor vår at jeg var frisk, så har jeg etter å ha flyttet og fått ny fastlege, fått tatt ny mr av nakken. Ikke overraskende (for meg) så var nakkeprolapsen uforandret siden de tok mr i 2010, så der har både Nav-legen og Nav's spesialist bæsja seg sjøl på leggen, når de påsto at den var (på mirakuløst vis) blitt borte! I tillegg til den prolapsen som har vært der siden 1991, har jeg nå fått en ny i skiven over, jeg har altså to prolapser i nakken - ikke null som Nav påstår... Og, det går liksom ikke an å fake en prolaps eller to på mr, så venter spent på om de snart får ut fingeren og behandler klagen min fra juni i fjor...

Ellers tok jeg meg tid til å sende et brev til den nye fastlegen min før jeg flytta, hvor jeg skrev ned de symptomene/plagene som er værst i hverdagen - og siden han også måtte forholde seg til spesialist-uttalelsen fra Nav's spesialist, mente han at prolapsen var borte, og at jeg utelukkende hadde muskelplager - og ut i fra lista over mine daglige "vondter" sa han spontant: "Dette er jo Fibromyalgi!" Noe som forsåvidt var nevnt en gang på begynnelsen av 2000-tallet, men som ikke ble fulgt opp den gangen, så kanskje det blir litt mer utredning nå? Jeg orker rett og slett ikke å gå sånn lenger :( Bare sånn for å vise litt om hvordan smertehverdagen er, så kan jeg presentere lista her også - noe plager meg bare innimellom, men det meste her er daglig, med variasjoner på smerteskalaen fra 1-10...


Mine symptomer er som følger:
Hodepine (både migrene med aura og spenningshodepine)
Tett nese og slim på venstre side i nesen, etter brudd i 2013
Svimmelhet
Prikking/følelsesløshet i halve ansiktet
Nakkesmerter
Nakkestivhet
Smerter i skuldre, oftest venstre skulder
Smerter i venstre arm
Smerter mellom skulderbladene
Funksjonsnedsettelse i begge armer, men mest i venstre
Tre ytterste fingre på venstre hånd dovner bort/prikker
Mister kraft i begge armene, men oftest i venstre
Langfinger på høyre hånd låser seg (har hatt samme problem tidligere, ble da operert for seneskjedebetennelse)
Smerter i begge håndledd, hoven og hovne fingre.
Smerter i albuer
Halsbrann/kvalme/magesmerter
Brystsmerter (muskulært)
Tidvis hjertebank/høy puls
Irritert tarm (vekselvis forstoppet/diare/luft)
Astma (merkes stort sett kun ved forkjølelse)
Ryggsmerter fra korsryggen og stråling ut i bekken og ned i lårene
Urininkontinens (perioder)
Problemer med å trykke ut avføring, kjennes som om lukkemuskelen ikke åpner seg skikkelig, spesielt ved litt hard avføring. Kjennes ikke ut som hemoroider.
Verkebyller/abcesser i lysken og hele underlivet (rumpeballene, kjønnslepper og foran på symfysen) også nå fått under venstre bryst.
Tørr hodebunn, og hele T-sonen (panne, neserot, hake) og inni ørene, drar av biter med flass.
Smerter i knærne, har vært til undersøkelser tidligere (bl.a artroskopi av høyre kne, uten funn)
Kramper i legger og føtter/tær
Smerter og hevelse i venstre ankel etter overtråkk i juli 2014 (har ikke hatt råd til å gå til fysioterapi, men bruker benet hele tiden, og har gjort siden overtråkket)
Smerter i venstre storetå (samme type som jeg hadde i høyre, før jeg ble operert for hallux valgus i 2004)
Har fått diagnose tverrplattfot på begynnelsen av 2000-tallet, hadde spesialsåler en periode, men økonomien gjorde at jeg ikke hadde råd til å fortsette. Avstøpninger foretatt hos Ortopediteknikk har dessverre forsvunnet under flytting.
Ekstrem trøtthet
Lite overskudd
Søvnforstyrrelser, sover stort sett aldri mer enn maks 2 timer om gangen, sovner sjelden før på morgenen. Har prøvd mye forskjellig innsovningsmidler og sovemedisin (eks Imovane, Vallergan, Stillnoct) uten merkbar virkning.
Mistanke om ADHD, men DPS har avvist søknad om hjelp til diagnostisering sendt fra tidligere fastlege.
Panikkangst.
Depresjon?
Rastløse ben som stadig sprer seg til større deler av kroppen.
Glemmer ord og setninger, noen ganger husker jeg hva ting heter på engelsk men ikke norsk, andre ganger husker jeg ikke hva enkle ting som glass eller tallerken heter.
Stadig tilbakevendende luftveisinfeksjoner
Fjernet flere kuler på kroppen som ikke har vært annet enn «ufarlige fettkuler» både i brystet (hurtigvoksende og smertefull, størrelse med en klementin), på håndleddet (hurtigvoksende og smertefull, størrelse med en stor klinkekule), føtter...
Den nye fastlegen tok også en haug med blodprøver, og jeg har fått svar på at jeg har alvorlig mangel på jern og vitamin D - jeg ga blod i begynnelsen av mars, da var jernlageret innafor normalen, så noe har skjedd den siste mnd... men har jo sjekket disse tingene mange ganger tidligere, uten at det har vært mangel på noe, så symptomene kan ikke stamme utelukkende fra dette ihvertfall - siden jeg har hatt de fleste plagene i over 20 år, men hyppigere og vondere de siste 4-5 årene... Jernlagrene mine var på 6, referanseområdet på kvinner over 16 år er 15-200, men blodprosenten på over 11 så det er innafor referanseverdiene som er 11,7-15,3 for kvinner over 14 år, så tar nå jerntilskudd hver dag. Vitamin D lå på 17, men referanseområdet var visst på 50-150 så tygger vitamin D hver dag også :)


Har ikke time hos legen igjen på noen uker, så rekker vel å komme innafor referanseområdene der det trengs, og er spent på alle de andre blodprøvene jeg tok også - for han skulle sjekke for "alt"...


Skal prøve å bli flinkere til å oppdatere bloggen min, men det skjer så mye her, og ikke alt er "offentlig" enda, så da begrenser det seg for at jeg ikke skal røpe noe som går utover andre... Ikke noe spennende altså, bare må ta litt hensyn med at andre ikke er like åpne som meg på alle plan! Og at det foreligger noen konflikter som må oppklares litt, før jeg deler mer om det...


Så, dette var dagens innlegg - ha en strålende mai der ute alle sammen <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar