fredag 3. august 2012

Tanker og turer =)

Jepp, har vært på flere turer denne uka - mandag og onsdag var det tur med Tjukkasene, torsdag ble det en tur helt for meg selv igjen, og har store planer for en tur i dag også... Mange tanker som har presset seg på denne uka, og stort sett ikke så positive heller - men de må vel ut, da, for at jeg skal få lagt ting bak meg?!

Har ikke møtt noen skumle dyr i skogen enda heller ;-) I går regna det så ille, at jeg så ingen insekter en gang, men en liten mus passerte over stien rett foran meg, prøvde å fortelle den at den måtte være forsiktig så ingen tråkket på den, men virket ikke som den var spesielt interessert :-p Skulle tatt bilde av den, men hadde pakka iPhonen inn i en plastpose, siden det regna så fælt, så det ble ikke no... Møtte et par lastebiler oppi skogen også, sjåførene smilte og hilste - de trodde nok jeg var spik spenna gærn som var ute i det været, hehe.. Og, langs storveien var det også en del folk som glante - noen tenkte vel at jeg var kommet i panikkalderen og MÅTTE ut og trimme, andre ble kanskje litt misunnelig og skulle ønske de hadde viljestyrke nok til å komme seg ut i dette været sjøl? Jeg følte meg relativt beglodd - noe jeg absolutt ikke liker, men likevel ble jeg fyllt av trass, hevet hodet og smilte bare for smile ;-) Når jeg kom hjem fikk jeg selskap av et ekorn i furua utafor inngangen min også, stakar, den var så våt...men den ville ikke være med inn, så da kunne den bare ha det så godt, synes jeg!

Gikk med musikk på ørene i går, og siden det har vært en del grums både i drømme og våken tilstand denne uka, valgte jeg ut musikk som bevisst får meg til å tenke på de vonde tingene den første delen av turen, og så musikk som utelukkende er positiv på slutten - dvs, det hadde sneket seg inn et par-tre sanger som ikke er så greie på slutten også, men fikk snudd tankene akkurat på de :)

For ganske nøyaktig ett år siden, var det like før bryllup, det var trusler om både skade og drap mot meg i disse dagene, jeg trodde det var bak meg, men i drømme dukker de opp... Hvorfor? Har ikke den fjerneste anelse, men en grunn er det nok, og jeg jobber meg igjennom det - på min måte :-)

Ellers har jeg også innsett hvor sliten jeg faktisk er, mye mer sliten mentalt enn jeg trodde - så kan man spørre seg om det er verd å bruke energi på det...vel, ideelt sett burde man klare å glemme og bare gå videre, men samtidig så må man bearbeide det, og det at man ikke tenker på ting, gjør jo ikke at de bare forsvinner fra virkeligheten heller... Så, derfor prøver jeg å analysere hva det er som gjør at jeg tenker på disse tingene, ta f.eks noe som i perioder har opptatt tankene mine - selvmord. Ja, det er et sterkt ord, og en ikke mindre sterk handling... Noen sier det er lang vei fra tanke til handling, og det kan det være, andre ganger er veien kort! Noen sier det er feigt, andre mener det er kun de sterkeste som klarer å få det til... Noen snakker om at de har planer om å gjøre det, de færreste gjør det - noen snakker om det fordi de trenger hjelp - andre for å forberede de rundt seg på hva som kommer, mange av de som gjennomfører det sier det ikke til noen eller gir hint om hva som kommer... Jeg har fortalt noe i ettertid om de forsøkene jeg har hatt, jeg har også fortalt noe om tankene jeg har hatt der jeg ikke fysisk har gjort forsøkene heller - men bare tankene... Så var jeg nå ute og kjørte med pappa her om dagen, og da forsnakket jeg meg om noen av tankene jeg har hatt i vår/forsommer, en av dem var å reise til Glomma og "tilfeldig" bade litt der strømmen er sterkest - jeg ville nok mest sannsynlig aldri ha gjort det, men tanken føles befriende og noen ganger nesten berusende :-o Det er tanken på å slippe alt det vanskelige, alt man ikke rår over sjøl, tanken om at man føler seg mislykket og tror at andre får det bedre uten en - det er de tankene som tar overhånd innimellom og gjør at jeg tikker innom "utveien"... Men, for meg, der jeg er i dag, så er det bare tankene, jeg kommer ikke til å gjennomføre det - bare sånn at ingen blir bekymret <3

Vi har så mange tabuer, så mye skam... man skal ikke snakke om disse tingene - men jeg mener det er viktig å snakke om det! Det er viktig at mange som sliter med tunge tanker får vite at de ikke er alene! For det er ikke lett å snakke med venner/familie om disse tingene - man blir fort stemplet som ustabil eller alvorlig deprimert - men ofte er tankene flyktige og de er bare tanker, relatert til ting som er aktuelle i det daglige der og da... Den ene dagen overskygger de alt, den neste dagen er de lettere eller faktisk helt borte - merkelig fenomen!

Så, sånn går nu dagan - den ene tung, den neste glad :-D Det er litt greit å kjenne på alt dette som ikke er så godt også...det er jo en del av meg, det er en del av det som har gjort meg til den jeg er i dag, og det vil være en del av den jeg blir i fremtiden! Dagen i går var veldig tung, jeg gjorde noen dumme ting, men hadde likevel full kontroll - i dag er en bedre dag, og sånn er livet, selvom det kan føles sånn, så er ingen dag lik, og man lærer av alt :-) Det er veldig sant at det innimellom er lurt å sove på tingene, og at ting gjerne ser og føles annerledes i dagslys enn om natten!

Carpe diem - grip dagen, det har jeg tenkt å gjøre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar