mandag 4. juni 2012

Fattig i Norge?

Leste i dag et innlegg om en alenemor som har 220.000 i året, og som har fått overveldende støtte etter hun gikk ut i media om situasjonen sin... Tilbud om økonomisk støtte månedlig, ferieturer for seg og datteren etc. Skulle ønske jeg var så modig at jeg turte å gå ut i media med min historie også :-s

Jeg har en årsinntekt på ca 150.000 og jeg har tre barn, vi har ca 500 kroner i uka etter husleia er betalt, og det skal dekke mat, klær, forsikringer, strøm, bil, lege - ja ALT annet enn husleie... Jeg får jo Arbeidsavklarings penger fordi jeg ikke kan jobbe pga en nakkeskade, så dette er takken for å ha jobbet og betalt skatt i 25 år... Det er trist at Nav mener man skal klare seg på luftsuppe og venteboller, men det er ikke lett å forklare en 13-14 åring at man ikke har råd til noe som helst :( Minstemann på 10 har vel fått ha to barnebursdager i sitt liv, de to eldste omtrent det samme...

Vi har klart å gi dem noen ferieturer, men i forhold til de fleste andre, så har de ikke fått oppleve mye - men sånn er det bare!

Takke meg til kjedenes billigmerker, loppemarkeder og finn.no, så vi mangler ikke så mye ihvertfall, selvom det begynner å bli litt skralt med klær som passer nå...

Vi har hverandre, det er det viktigste <3

En dag må det jo ta slutt, eller? En dag vil vi også få det økonomisk trygt og godt, må jo bare tro på det! Men, kjente jeg ble litt oppgitt etter den reportasjen, for hadde jeg hatt 70.000 mer i året, og bare ett barn å forsørge, så ville jeg hatt det MYE enklere enn jeg har i dag :)

Ja, man kan jo håpe at Nav snart får fullmakt til å følge sine egne satser - i følge dem ligger vår lille familie 100.000 i underskudd på livsopphold hvert år, men likevel har de ikke mulighet til å øke dagsatsen på aap'n min, fordi reglene sier noen-og-seksti prosent av inntekta *klasker panne* Det burde jo egentlig vært sånn at minstesatsen var det de sjøl har regnet ut som et minimum?!

Sånn, da fikk jeg ut litt frustrasjon, hehe, alt hjelper!
Nå skal jeg straks ut å lufte Tjukkasgjengen - vofsen blir hjemme i dag, han er litt slapp etter diare i går, så da trenger han ikke bli med på en 9 km gåtur <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar