mandag 8. oktober 2012

Avgjørelser er vanskelig...

Som dere har fått med dere, så har jo ikke akkurat boligsituasjonen vår vært idèell siden i vinter, tull med leilighet som ikke var godkjent som boenhet, oppsigelse der, søknad om kommunal bolig, fikk meg hus, fikk tildelt kommunal bolig, flytta - og nå har jeg altså fått beskjed om at den kommunale leiligheten er innflytningsklar 1. november *sukk* Endelig kommet inn i huset, så skal vi altså i utgangspunktet røskes opp igjen herfra, ny flyttesjau og inn i ny bolig... Har to muligheter, enten flytte eller bli her! Prøver å tenke rasjonelt og planlegge framover, men det er jaggu ikke bare-bare altså. Uansett hva jeg avgjør, så vil det påvirke fremtiden både for meg og unga! Har prøvd å lage lister med for og i mot, både i leiligheten og her i huset, og jeg tror jeg har tatt en avgjørelse, men sliter veldig med å rettferdiggjøre min egoisme i saken overfor unga... Her er litt av listene jeg har kommet opp med:

Leiligheten:

For:
- Tryggheten med at man er sikra bosted.
- Nærheten til ungenes far.
- Unga slipper å bytte skole.
- Jeg får støtte fra Nav til husleie og strøm.
- Unga får være i nærheten av vennene sine.
- Unga er ikke så avhengig av at jeg til enhver tid er hjemme, fordi vi bor så nære andre.
- Nærbutikk.

Mot:
- Det kan være negativt for unga å bo i en kommunal bolig, stigmatiserende sosialt.
- Det blir lite egentid og barnefri, da unga kommer og går selvom de skal være hos faren.
- Høyere husleie enn i huset.
- Det kan være negativt at nærmeste nabo er alkoholiker.
- Det er veldig nærme tidligere utleier og de konfliktene som pågår der.
- Det er mye sladder og baksnakking på feltet.
- Det er dårlig plass og lagringsmuligheter.
- Lite privatliv, da nærmeste nabo er vegg-i-vegg.
- Det er i utgangspunktet ikke lov å ha dyr i leiligheten, ingen garanti om at søknaden blir godkjent.


Huset:

For:
- Rimelig husleie.
- Mer egentid, da avstanden til ungenes far er større, noe som igjen sier at når jeg har barnefri, så kan jeg tenke på meg sjøl.
- Ingen naboer tett innpå, trenger ikke ta så mye hensyn.
- God plass både inne og ute.
- Ungene trenger ikke å dele ett rom.
- Stor hage.
- Ingen problemer med dyrene, men fikk ikke lov å ha hest, ellers ingen begrensninger.
- Nærmere bygdesentrum med både butikker, tog og bussforbindelse.
- Mer frihet i forhold til bruk.
- Nærmere fritidsaktiviteter og ungdomsklubb.
- Ingen problemer med en evt samboer på sikt, huseier mente jeg måtte finne meg en mann å dele både hverdagen og utgifter med, hehe.
- Slipper å forholde meg til konflikter med tidligere utleier på samme måte.
- Mindre grad av sladder og bygdedyr.

Mot:
- Ingen sikkerhet i forhold til hvor lenge vi kan bo her, siden det er privat utleie.
- Unga kan risikere å måtte bytte skole.
- Lenger unna ungenes far.
- Mer hagearbeid som plenklipp og snømåking (men her er det jo store muligheter for unga til å hjelpe til)
- Mer avhengig av bil, fordi nærmeste butikk er ca 4 km unna.
- Farlig vei rett ved husveggen, vanskeligere for kattene.
- Ingen garanti for hjelp via Nav til husleie og strøm.
- Høyere utgifter til oppvarming fordi vi har større plass.

Ja, dette var lista mi så langt, det dukker stadig opp nye punkter, og jeg må bestemme meg innen onsdag... Som sagt, jeg har vel bestemt meg 90% for hva jeg velger, men siden jeg har valgt omtrent utelukkende egoistisk for min egen del, for min egen helse både fysisk og psykisk, så sliter jeg altså litt med å rettferdiggjøre det i forhold til unga :-/ Jeg heller altså mest mot å bli her i huset, få et stabilt hjem og heller gjøre en større innsats for å prøve og ordne så unga ikke må bytte skole - men igjen, der kan ikke jeg bestemme alt, faren har jo også litt han skulle sagt. Uansett, så er det ikke umulig å få til en enighet, må bare se hvilke muligheter som finnes, og evt hvem som kan hjelpe meg å oppnå det!

Det er altså litt av hvert som surrer rundt i topplokket om dagen, hadde jeg vært alene og ikke hatt unger, så ville ikke avgjørelsen vært noe problem i det hele tatt...

Har forresten fått meg bil, gammel riktignok, men i vesentlig bedre stand enn den jeg hadde - som på fredag ble levert til bilopphogging og dermed var det en bekymring mindre :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar