fredag 12. november 2010

På'an igjen.....

Nå begynner 'maset' igjen - alle barn har rett til en jul uten at foreldrene drikker alkohol....

Lurer på hvorfor det? Det må da kunne skilles på bruk og misbruk av alkohol? At foreldrene tar seg et glass vin/øl/akkevitt til ribba har da aldri skadet noen vil jeg tro? Og er det ikke like viktig at barn ser at normalt konsum av alkohol ikke nødvendigvis leder til bråk og faenskap?

Jeg har vokst opp med at mine foreldre kunne ta seg et glass til middagen - både nå og da, men har aldri opplevd dem fulle, ever! Klarer ikke å se at det skulle være skadelig for meg å se dem ta en øl eller dram?!

Vil det ikke bli helt fanatisk og forespeile unga at all bruk av alkohol er skadelig, og at alle blir voldelige når de drikker?

Jeg har aldri vært voldelig/kranglete, verken i edru eller full tilstand, vi tar gjerne et glass vin eller to til maten, både på julaften og en vanlig tirsdag, unga syntes det var rart første gangen de så det (jeg har nemlig vært helt fanatisk fram til for et par år siden) - og eldstemann ble engstelig fordi han hadde hørt at foreldre ble dritings av et glass vin :( Nå vet unga at det ikke spiller noen rolle for stemningen i huset om vi drikker vann, brus, øl eller vin til maten, og de tenker ikke over hva de voksne drikker til maten lenger :)

For meg er det stor forskjell på bruk og misbruk, og om ikke vi lærer unga våre måtehold, hvordan skal de lære det da? Hvis det kun finnes to alternativer liksom - enten avholds eller grøftefyll......det er jo ganske mange variasjoner i mellom der, da ;)) Og, det er ikke til så stikke under en stol, at mange ganger så kan hele forskjellen i et måltid ligge i hva man drikker til maten - riktig drikke fremhever og utfyller smakene, feil drikke ødelegger smaksopplevelsen!

Hva mener du?

3 kommentarer:

  1. Har også vokst opp med foreldre som NYTER alkohol. Ikke DRIKKER alkohol som jeg vil si :knegg:

    De har alltid delt en flaske vin på lørdag og drukket både øl og akevitt på julaften, men de blir ikke FULLE. det er jo den store forskjellen.

    Første gang jeg så pappa full i mitt liv var da jeg var 15 ca. Vi var på årlig firmatur med firmaet hans og han hadde stått slalom hele dagen også satte han og gutta seg i boblebadet med salte peanøtter og øl. Haha, men han var jo bare hysterisk morsom. Ikke snøvlefull, men gladfull :)

    Og har sett mamma og pappa fulle i voksen alder, men da har jeg selv vært like (eller mer) full, hehe...

    Helt enig i at man kan drikke noen glass, men klarer man ikke å begrense seg etter noen glass bør man kutte det helt når det er barn til stedet. Ikke alle klarer å stoppe. Evnt. kun kjøpe 2 øl til julaften da. Så man ikke har mer.

    Jeg skal i hvert fall ha en juleøl og en akevitt på julaften selv om jeg har barn. Men jeg skal ikke ha 15 øl og en flaske akevitt :D

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med dere begge, så lenge det er måtehold så ser jeg ikke problemet med å ta seg ett glass eller 2. Problemet er vel de som ikek ser egne begrensninger eller som har et problematisk forhold til alkohol hvor det blir for mye for ofte.
    Mine foreldre har også kunnet nyte alkohol til maten både til hverdags og fest, aldri hver kveld og aldri i så store mengder at jeg skjønte at de var fulle. Men min morfar, som jeg forgudet, hadde vel til tider et problematisk forhold til alkohol hvor det ble både for mye og for ofte. Men det gikk aldri utover meg, selv om jeg husker at en gang vi var på hytta til gammeltanta mi og vi to skulle gå hjem, måtte hoppe over bekken 2 ganger mot den vanlige ene... men jeg skjønte ikke at han nok var litt full og ikke traff på bekken på den vanlige plassen... tror jeg var 6-7 år den gangen. Tror ikke jeg tok noe skade av det heller... :knegg:
    Kommer nok til å bli både øl&aq og rødvin til middager i esme-heimen også, med eller uten barn. ;)

    SvarSlett
  3. Godt å høre, dere, da er det ikke bare jeg som er forskrudd ;))

    SvarSlett