lørdag 6. november 2010

Pels-debatten.....

Synes denne debatten er en smule merkelig!
Har vi noen garanti for at disse skrekkvideoene publisert av ekstremister er autentiske? Dette er mennesker som er helt ekstreme, som vil bruke ekstreme virkemidler for å fremme sitt budskap. Det mange glemmer i denne debatten, er at alt kan mikses og trikses til så se slik eller sånn ut..... Teknologien har kommet langt, det er jo bare å se på hvordan effekter i både filmer og ikke minst spill er utformet! Hadde jeg vært litt mer teknisk anlagt, så kunne jeg sikkert ha laget sånne skrekkfilmer som dyrevernaktivistene lager - med våre egne dyr!!! Synes at folk svelger alt mulig litt ukritisk - neste som å si at alt som står i Se & Hør eller Her og Nå er fakta...... Skulle ønske at pelsdyrnæringen tok til motmæle, viste fram farmene sine og kunne bekrefte eller avkrefte at det virkelig står så dårlig til! Jeg nekter nemlig å tro at det er en hel næring med avstumpede dyremishandlere,uten familie eller venner, som får ture fram som de vil :(

Og disse aktivistene, som hevder at de vil dyrenes beste - har de det i tankene når de slipper løs dyr som er født og oppvokst i fangenskap? De slipper dem løs til den sikre død - en smertefull, redselsfull død, der de blir tatt av rovdyr fordi de ikke kan forsvare seg, eller de sulter ihjel fordi de ikke vet hvordan de skaffer seg mat..... DET er dyreplageri, det! Så skjuler de seg bak at dette er ville dyr som mistrives i fangenskap - bare så det er sagt, disse dyrene har ALDRI levd ute i naturen, de er generasjon X av dyr som er født og oppvokst i fangenskap, akkurat som våre husdyr.....Og, noe jeg har lagt merke til med dyr jeg har hatt til omplassering, har de ikke hatt det godt, så har de heller ikke en bra pels. Noe som kjennetegner dyr som ikke har det bra, er dårlig pels - og da kan de jo heller ikke brukes til klær, så også her stiller jeg spørsmål om dyrene faktisk har det så jævlig..... Det vil altså si at våre katter og hunder skulle lide i vår varetekt, at alle dyr i dyreparker rundt om kring skulle lide.....jeg må ærlig innrømme at jeg synes ikke det ser sånn ut på de dyra vi har her hjemme ;)

Denne debatten kommer opp med ujevne mellomrom - husker jo at det har vært mange sånne perioder, men de har kanskje enda bedre muligheter nå som vi har internett. Husker det var episoder i Frankrike (?) der mennesker ble skutt fordi de gikk med pels - er det sånn vi vil ha det? Hjelper det alle de døde dyrene, at ekstremister dreper menneskene som kler seg i pels?

Dyr er dyr, de er ikke mennesker - jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så mye værre for et dyr å ende som pels enn som julemiddag?! Om dyret har det godt mens det lever, så bryr det seg døyten om hva som skjer med det etter at det er dødt..... Dette er menneskeskapt! Det er ikke mye hylekor om griser og kuer, er det fordi de ikke er like søte som en liten revunge? For, vi mennesker er faktisk ikke avhengig av melk fra kua, egg fra hønene eller kjøtt på bordet heller - det er et dårlig argument..... Alt vi mennesker gjør, er egoistisk, noen liker kjøtt, noen liker pels - det viktigste er å fokusere på at dyrene har det godt når de lever, så får man akseptere at man liker forskjellige ting. Skal jeg si at jeg synes elgjakt er motbydelig, fordi jeg ikke spiser elgkjøtt? Eller at jeg synes fiske er ekkelt fordi jeg ikke spiser fisk?

Går man ting etter i sømmene, så finner man mange som ikke holder et verdig dyrehold - være seg hund, katt, gris eller sau! Og har vi ikke mer enn en gang sett hvordan høns har det? Hvordan de fôres med anabole steroider (det gjør forresten kjøttfe også), hvordan de plages og har smerter fordi de vokser for fort, hvor trangt de har det i burene sine, hvordan de hakker hverandre ihjel.....ja, de hakker hverandre ihjel! Jeg har sett griser som spiser opp andre grisers kroppsdeler - ikke fordi de har det så fælt eller for trangt, men fordi dyr faktisk kan finne på å gjøre sånne ting..... Har de som spiser egg fra 'frittgående' høner noen som helst kunnskap om hvor frittgående disse hønene egentlig er? Det er ikke sånn at de løper rundt på tunet hos en bonde og lever det glade liv, nei, de lever i bur, trange bur, men ikke fullt så trange som burhøns...... Tenk om folk hadde vært generelt opptatt av hvordan dyr har det, og ikke bare de søte minkene og revungene som aktivistene viser fram! Nei, mer fokus på dyrehold og ikke alt fokus på pelsen er min mening. ALLE dyr fortjener å ha det godt når de lever - enten de skal ende som pels eller som søndagsmiddag!

Jeg har en pels, en fin ulvepels av amerikansk prærieulv. Den er 30+ år gammel, den er kjøpt hos en veldedig organisasjon for tre år siden - vil disse ulvene bli mer levende om jeg brenner eller kaster pelsen min? Nei! Vil pelsdyrnæringen legge opp om jeg kaster pelsen min? Nei! Er det da riktig at jeg skal hetses for at jeg bruker den? Nei!

Det må kunne være mulig å skille snørr og barter her, det er de som ikke behandler dyrene sine skikkelig som bør 'tas', uansett hva dyret skal brukes til - ikke de som benytter en lovlig vare :)

4 kommentarer:

  1. Når man ser på en pelsfarm, som ikke har syke dyr, men er en normal pelsfarm, så går det 1-7 mink og ildere i et bur som er ca 50*20cm stort. De går på nettingbunn hele dagen og kommer aldri ut av buret. Revene har vel 50*150cm store bur.

    Dette er ville dyr som normalt beveger seg over VELDIG store områder i det fri og å holde de i SÅ små bur er for meg helt forferdelig.

    Du hadde ikke holdt hunden/katten din i et så lite bur der han måtte gått på netting hele livet og få en klatt med mat liggende på toppen som han måtte sleike i seg?

    Og hunder/katter er tamme dyr og har ikke samme behovet for å bevege seg på store arealer (vel, katter har noe behov her).

    Jeg tror ikke det er fullt av slike syke og skadde dyr, men har man 60.000 individer i så små og trange bur så er det klart det blir atferdsproblemer og de oppfører seg unormalt og skader seg selv og andre dyr de deler bur med.

    Hadde de hatt frittgående mink og sånn så hadde jeg stilt meg litt anderledes kanskje. For øvrig syns jeg det er litt spes å ale opp dyr KUN for pelsen. Hadde man spist dyra også så er det greit.

    Man kuer og høns og griser som har det trangt også. Selv "frittgående" høns kan gå fritt på et diiiiigert areale, men det er så fullt av andre høns at jeg ikke ville kalt det frittgående...

    Mye snusk i dyrenæringen :(

    SvarSlett
  2. Jo, men spiller det noen rolle for dyret hva det ender som etter sin død? Det viktigste er vel at det har det godt mens det lever, om det blir biff eller pels spiller jo ingen rolle for dyret :)

    SvarSlett
  3. Ja, men det er litt mer meningsløst. Bruk og kast liksom.

    Det viktigste er jo at de har det bra før og under sin død og det tør jeg påstå disse dyrene i de bittesmå burene ikke har.

    Har du vært på en pelsfarm og sett? Det har jeg... "Redda" med meg to små ildervalper som fikk et ganske mye bedre hjem enn det de ville hatt :)

    SvarSlett
  4. Var på en minkfarm for mange år siden, og de minkene bodde en og en i hvert bur - og hvert bur var på over 2 m2 hver, delvis netting og delvis tregulv i bunn ;) Tør ikke tenke på hvor mange høner som presses inn i et sånt bur......

    SvarSlett