mandag 11. oktober 2010

Nakkeprolaps, gitt :O

Har i mange år vært plaget innimellom med litt vondt i nakken som forplanter seg til hodet......og noen ganger mista følelsen i armen. I sommer ble det kjempevondt mellom skulderbladene, så ille at jeg måtte stå opp om natta, og ingen stillinger var gode. Smertestillende hjalp ikke, og jeg regna med at jeg hadde fått en strekk inni bak skulderbladene et sted.....det hjalp litt når gubben masserte hardt der, men helt borte ble det ikke, og det strålte også nedover i armen. Etter hvert ble det jo bedre, men helt borte har det ikke vært - men så er det jo utrolig hva man kan venne seg til også.....noen dager har vært relativt gode, andre veldig vonde :( Har også vært mye plaget med hodepine i mange år, og jeg har mistenkt at det har kommet fra nakken, noen ganger har hodepinen vært så ille at jeg har trodd jeg har hatt hjerneslag......men, så har det gitt seg igjen, og da har jeg regnet med at det skulle bli borte :$

Så, på tordsag, da vi var hos Hausken, så ble det kjempevondt igjen når vi var ferdige, de siste ukene har jeg hatt hodepine hver dag, men da kom smertene tilbake for fullt mellom skulderbladene igjen......og siden har det bare blitt værre og værre, det er vondt i hele skulderen og ned til albuen på venstre armen, den dovner bort, og det samme gjør halve ansiktet på venstre side :( Og hodepinen strekker seg fra nakken og framover - også på venstre side, og Paracet/Ibux har kanskje tatt toppene, men har ikke vært smertefri på leeeeenge..... så i dag kom jeg meg til legen - bedre sent enn aldri :P

Fastlegen hadde ikke tid, men fikk time hos en student. Hun var veldig grundig og flink, jeg sa at jeg trodde jeg hadde fått en strekk mellom skulderbladene som ikke vil gå bort, og håpet å få henvisning til fysioterapeut som kanskje kunne massere den bort..... Etter å ha stilt en haug med spørsmål - og fått svar, spurte hun om jeg var sikker på at det var fra under skulderbladene smertene kom fra..... Jeg måtte jo svare ærlig og si at jeg trodde det, men at det fullt mulig kunne komme fra andre steder, siden jeg også har hatt mye vondt i nakken (helt siden en bilulykke i 1991 faktisk) og hodet....... Hun sa at hun nesten 100% sikkert kunne si hva som var feil, men måtte konferere med fastlegen min først - så der satt jeg da, mens hun snakka med han i telefonen, jeg forsto ikke hva de snakka om, men de var ihvertfall enige. Hun la på røret og sa at jeg hadde fått en prolaps i nakken :(( Fikk beskjed om å ta det helt med ro og ny time om en uke.......så med en resept på Paralgin Forte i hånda, gikk jeg ut og skjønte ikke noe som helst - hvordan har jeg fått prolaps, hvor lenge har den vært der, hva skal jeg gjøre.....ble forespeilet at det kunne gå måneder før den gikk bort - men hvis jeg har hatt den siden i sommer, så burde den jo ha blitt bedre og ikke værre nå?

Har googlet litt på nakkeprolaps nå, og en nærmere beskrivelse enn jeg har funnet der, kunne jeg ikke fått - jeg har jo alle de klassiske symptomene :(( Hulk, det var vel omtrent det siste jeg behøvde nå! Vurderer å be legen om henvisning til MR, ser at det ofte er anbefalt, for å finne ut hvor stor prolapsen er og hvor den sitter......og noen blir anbefalt operasjon - og med tanke på at hun jeg er støttekontakt for faktisk ble lam og mistet et bein etter en prolaps-operasjon i ryggen, så er det VELDIG lite fristende......men å gå i mnd-vis med sånn hodepine og smerter mellom skulderbladene er heller ikke oppløftende å tenke på..... Jaja, er det ikke det ene - så er det jaggu det andre :) Holde seg helt i ro, med unger, bikkjer, katter og hus - det er vel så godt som umulig, og jeg får jo så dårlig samvittighet her jeg sitter/ligger på sofaen.......

5 kommentarer:

  1. HUffda :(

    Men det er nok lurt å ta det med ro for hvis det er prolaps så kan vel den plata skli enda mer ut? og det er jo ikke bra.

    Sa de ikke noe om hva de skulle gjøre da? Må jo sende deg på noe røntgen eller noe?

    SvarSlett
  2. Fikk bare beskjed om å komme igjen om en uke - eller ringe hvis det ble værre....... Men, jeg håper jeg får MR, for mistenker at jeg har gått med dette leeeeeeenge, uten at det har blitt så ille som nå :( Har jo vært perioder på flere uker de siste årene hvor jeg har vært nesten invalidisert av smertene i hodet, som jeg har kjent har kommet fra nakken..... Men, huska jo ikke alt sånt når jeg satt hos hu studenten i dag så klart :$ Uansett så har legen det i journalen fra tidligere, for har jo tatt det opp da, men ikke fått mer utredning - bare avspist med 'stresshodepine' :(

    SvarSlett
  3. På noen sykehus tilbyr de strekk behandling for nakker... da blir nakken ordentlig strekt ut hver dag i noen timer og mange merker rask bedring av årelange nakkeplager.. Kanksje det kunne vært noe??

    her i byen er det på nevrologisk avdeling de har det... du kan jo høre med fastlegen din..

    SvarSlett
  4. Det hørtes jo veldig fornuftig og logisk ut, Prinetti, tusen takk for tips :))

    Har fått time til MR i dag, tok sjeen i egne hender og bare bestilte time - og så ringte jeg fastlegen etterpå og ba om å få en henvisning å ta med meg, he he ;) Greit å få bekreftet eller avkreftet at det er prolaps, før evt behandling.....

    SvarSlett