søndag 9. januar 2011

1. januar 2011

Vi våkna tidlig, og ute var det strålende sol men masse vind. Siden vi ikke hadde fått handla noe dagen før, så bestemte vi oss for å finne en restaurant og spise frokost/lunsj. Vesla hadde selvfølgelig ikke no å ha på seg, så det tok vel en time med krangel og sutring før vi var av gårde… Så da var det å tusle opp på handlesenteret igjen, og på Mälaren fikk vi oss en skikkelig frokost i sola :)

Utsikten utover Atlanterhavet med palmer i forgrunn var herlig! Så skulle vi se om det fantes noen åpne butikker eller kiosker hvor vi kunne kjøpe litt mat og drikke til å ha i leiligheten, men fant ikke noe på handlesenteret, fikk handla håndklær da. Da vi gikk forbi International, fant vi ut at vi skulle spørre servitøren der, for han var svensk. Han henviste oss videre til en gjest, som sa seg villig til å bli med ut og peke retningen til et hotell som hadde et lite supermarked som var åpent. Da vi kom ut, fant han ut at han like godt kunne kjøre oss (han hadde bodd der i 4 år, så han hadde bil) og stablet hele bøtteballetten inn i bilen sin! På vei til hotellet kjørte vi forbi et annet supermarked som var åpent, så vi stoppa der i stedet. Vi fikk handla inn litt kokt skinke, ost, baguetter, brus, juice og vann, så hadde vi i hvert fall det til dagen etter!

Da var det på tide å ringe til de som hadde leiligheten, for siden det har vært utrolig mye innbrudd der i det siste, ville vi gjerne leie safe. Avtalte da at en vaktmester skulle komme innom og ta i mot betaling og aktivere safen. Han kom presis og alt ble i orden :)

Så ringte jeg til Ving for å avtale et møte med deres guide, sånn at vi kunne få litt tips og råd, dette fikk vi 'time' til dagen etter, da Vingverten var til stede på et annet hotell en time dagen etter. Rusla oss en tur bortover for å finne dette hotellet og finne ut hvor lang tid vi brukte - ganske akkurat et kvarter tok det :) Unga klaga over at de fikk gnagsår og vondt i bena, men gutta løste det ved å gå mest mulig barbent, vesla survet og sutret…

På tur tilbake stoppa vi innom en restaurant for å spise en is og ta en kaffe, isen var kjempegod :) Kaffen var egentlig bare sølevann med litt skum på, så Cappuccino var ikke deres sterke side, for å si det sånn, hehehe.

Tilbake igjen i leiligheten skifta vi og tok en tur på stranda, vannet var kaldt og det var store bølger, men unga bada litt og vi voksne vasset… Lavasanden var utrolig finkornet og smøg seg inn over alt, så etter å ha dusja av det værste bestemte vi oss for å gå en tur til Playa del Ingles, som bare lå et par km unna. Som sagt, så gjort, og vi gikk langs strandpromenaden hele veien. Mer surving over gnagsår og vonde bein, men fram kom vi da etter hvert. Over alt var det 'innkastere' og alle ville at vi skulle spise hos dem… Valget falt til slutt på en italiensk restaurant som het Roma - der hadde de kjempegod mat!!! Gutta var storfornøyde med maten sin, de smakte til og med på mannens blekksprut :o

Etter måltidet rusla vi litt til rundt, men da var klokka blitt så mye at det meste igjen var stengt, så vi rusla tilbake igjen til leiligheten og tok tidlig kvelden ;))