søndag 9. januar 2011

31. desember 2010

Vi satte oss i bilen ca kl 10, for vi måtte innom Statoil og Biltema før vi satte kursen for Gardermoen, der vi skulle møte unga kl 1230. Innom Statoil for å fylle diesel, innom Biltema for å kjøpe olje og spill til å ha med på ferien :)

Ankom Gardermoen et kvarter før, men unga kom like etter. Så tok de avskjed med faren sin før vi parkerte bilen og fikk med oss bagasjen til buss-stoppen. Feriepengene unga fikk med seg, la jeg i jakkelomma så lenge, for hadde ikke plass i lommeboka…

Inne i avgangshallen fikk vi skrevet ut boardingkort, men så hang maskina seg opp, så bagasjelappene måtte vi ta ved bagdroppen - det gikk greit, så da var neste stopp bagasjeoppbevaring. Vi hadde med en diger koffert, sånn at vi la igjen tykke vinterjakker, støvler, luer, skjerf og hansker :) Tiden gikk fort, og plutselig var det tid for sikkerhetskontroll, taxifree og boarding.

På flyet fikk vi plass rett foran ene nødutgangen, alle på samme rad. Gubben og minsten på ene siden av midtgangen, jeg og de to største på den andre. Vi fikk kjøpt headsett til radio og film, men så viste det seg at gubbens utgang på setet ikke virket, så den ble levert tilbake… Vesla klaget og sutret for alt, gutta var fascinerte av det meste og storfornøyde. Etter et par timer kom jeg til å tenke på at feriepengene til unga fortsatt lå i boblejakka mi - i kofferten på Gardermoen… Da klikka det helt for vesla, og jeg orka til slutt ikke sitte sammen med henne, så jeg og gubben bytta plass - da gikk alt mye bedre, for alle! Vesla klarte å få komme på besøk i cockpiten og tok masse bilder der av instrumenter og en aldeles nydelig solnedgang :) Vi landet på Las Palmas til rett tid, bagasjen vår var nesten først ut, og vi gikk for å finne taxi. Ble forklart at det var like billig med to små som en stor, og at det var lang ventetid på den store, så vi valgte to små - det er en ulempe ved å være 5 stykker på tur, siden de aller fleste biler har plass til bare fire utenom sjåføren…

Ingen av sjåførene visste hvor hotellet vårt lå, men etter masse fram og tilbake over radioen, kom vi vel fram. Utenfor sto en mann og venta med nøkkelen, og dermed var vi installert på Con-Mar helt på stranden i San Austin :D Leiligheten var slitt og gammel, men det var rent og god plass. Det var to store soverom, så vi satte sammen to senger på det ene, og alle unga lå sammen der, gubben og jeg lå på det andre, vi fant ut at vi ikke skulle re opp på sofaen, siden alle unga fint fikk plass i den store ‘dobbeltsenga’!

Sjekka ut terrassen og var en tur på stranda, før vi bestemte oss for å finne noe mat. Tuslet opp til handlesenteret som lå et par hundre meter unna, og der ble vi stoppet av noen hyggelige italienere som skulle åpne bar. De hadde ‘prøveåpning’ på nyttårsaften, og vi voksne fikk servert Sangria, unga fikk hver sin brus og vi fikk et par tallerkener med tapas - alt gratis ;)) Så var det på tide å rusle videre, og vi fant en restaurant som var åpen (det meste var stengt, for klokka hadde bikka 22), der en hyggelig asiat tok oss i mot på gebrokkent norsk/svensk. International het restauranten, og vi fikk bestilt oss både mat og drikke, var vel ingen stor opplevelse, men vi ble mette! Mens vi satt der, ble det nytt år, så gubben og unga forsvant opp på taket for å se fyrverkeri, mens jeg ble sittende igjen for å passe på tingene våre, siden vi ikke hadde rukket desserten ennå.

Så var det på tide å ta natta, så vi ruslet ned igjen til leiligheten, satt litt ute på terrassen, men vi var alle slitne, så det ble tidlig kvelden :)