søndag 9. januar 2011

7. januar

Klokka fire måtte alle opp, og jeg ringte etter taxi, dama forsto ikke engelsk, men til slutt var alt riktig, og vi skulle få en taxi om 5-10 minutter. Kledde på oss, tok med bagasjen og gikk ut på fortauet, tok vel fem minutter, så så vi en Limousin-taxi komme :)

Denne hadde vi sett utenfor Aqualand og unga hadde drømt om å få kjøre i den, de ba meg om å be om den når jeg bestilte taxi også, men det var ingen vits siden dama ikke skjønte et kvekk engelsk og jeg ikke kunne spansk… Gleden var til å ta og føle på når bilen dukka opp, og det ble tatt bilder i stor stil :)) Viste seg at dette var den eneste taxien som kunne ta mer enn 4 passasjerer, og den hadde gått 4.700.000 km!!!!!

Gammel var den, men vi kom oss til flyplassen og sto i innsjekkinga kl 0450, som nr to i køen :) Skranken åpna litt over 5, vi fikk pakka inn kofferten til vesla i 'gladpack' og alt ble sendt av gårde. Denne gangen fikk vi ikke plass på samme rad på flyet, men minsten og gubben på raden foran oss andre tre, og vi fikk samme setene som på turen nedover. Alle var trøtte, og de to største sov en stund med hodene på hver sin skulder på meg :)

Flyturen starta med at en eller to unger et par rader foran oss begynte å spy allerede før take-off, og de fortsatte hele veien til Gardermoen… I tillegg spredde dette seg, så flere og flere spydde, doene ble stengt for oss 'vanlige' og jeg synes ærlig talt at når man er syk, så får man heller vente en dag med å reise hjem! Dårlig gjort å risikere og smitte 200 stykker, bare fordi man er egoistisk… Flyturen hjem gikk bedre enn nedover mtp krangling og sånn, men klart det la en demper med en haug sjuke folk, og i tillegg så streika filmen før den var ferdig… Vi landa på Gardermoen 40 minutter før oppsatt tid, måtte vente en stund på bagasjen, men den kom, fikk henta vinterklær og veksla inn feriepengene, så kom faren til unga for å hente eldstemann :) Vi trykket oss inn i bilen hans hele gjengen, han kjørte oss til parkeringa, vi fikk vist fram bilder og så reiste vi hvert til vårt!

Vel hjemme var kattene glade for å se oss, lysrørene over akvariet hadde slutta og virke, så der var det død og fordervelse - det var bare 9 grader i stua :S Skilpadda var gått i dvale, og alle fiskene unntatt to gullbarber hadde avgått med døden…. Helte oppi litt varmt vann og fikk på lys, så skilpadde kviknet raskt til og er nå sitt gamle jeg igjen :))

Turen oppsummert:
Litt kos, masse sutring og klaging, deilig varme og pr nå frister det ikke til gjentagelse… men, merker jo at jo lenger tid som går, jo mer svinner de negative minnene og det positive forsterkes, så det var nok ikke siste gangen!

6 kommentarer:

  1. Phew! Ble helt svett av å lese :D Skal si dere har hatt tett program og fått opplevd mye!

    Leit at vesla var misfornøyd da, men det gjorde sikkert godt med varme og nærkontakt med stork nå rett før forsøket ;)

    SvarSlett
  2. Hehe, programmet var ikke så tett som det virker, altså, vi tok alt i bedagelig tempo :)) Satser på å få kontroll på veslas hormoner og at storken bringer lykke :))

    SvarSlett
  3. Velkommen hjem :D
    Sat nå og tært tenkte på at vi har til nå utsett sydenturer fordi vi trodde kanskje minsten vår (5år) var liten og har litt vanskeligt med å høre etter....men når eg nå leser hva dere har vært igjennom så er det nå kanskje ikkje sikkert det blir noe bedre opp igjennom årene ;)
    Håper alikevell dere fikk nytt litt av turen og at du fikk litt nye krefter til det siste forsøket dere snart skal igjennom.

    SvarSlett
  4. Tror nok at minsten deres er i en super alder for å reise til syden, Dancing :)) Og i natt drømte jeg at jeg var gravid, så da er jeg nok klar for siste forsøk ;)

    SvarSlett
  5. Så kjekt at du har skrevet så detaljert om ferien deres! For en som ikke har noen barn må jeg si jeg er imponert over hvor flinke dere er som drar på tur med tre unger!

    Jeg har ikke barn, men jeg har reist sinnsykt mye - i alle verdensdeler. Så jeg har litt erfaring ed hva so kan gå galt og hva som så godt som alltid oppleves som litt stress på tur.
    Og jeg opplever det du skriver som at dere egentlig har vært veldig heldig med ferien deres! Med tanke på at dere var fem i flokk så er det jo nesten litt imponerende at det eneste som gikk feil var at ting enkelte ganger tok litt lenger tid enn forventet (som er helt normalt i et ukjent land), en stjålet/mistet veske og en del surmulig.

    Dere var jo så heldige med baggasje som kom fram, tiaxier som kom i tide og som fant veien dit dere skulle, fly som til og med landa før tiden, og en leilighet som var rein og fin.
    Og dere har jo opplevd masse jo! Og hatt flere gode måltider.

    Som du selv skriver tror eg denne ferien etterhvert vil sette seg i minnet som 95 % gode minner ;)

    Det værste må vel egentlig ha vært flyturen hjem med alle som spydde. Men det er jo dessverre bare sånt som kan skje når mange mennesker er samlet på samme sted - så tettpakka som på et fly.

    Ellers så sitter jeg egentlig igjen med en følelse av at dere tross alt har hatt en ganske fin ferie jeg. Vet jo ikke hvor gamle ungene dine er, men tenker at Vesla kanskje er i en alder hvor det er naturlig å være misfornøyd med det meste. Og legger merke til at hun som ikke ville dra til syden i det hele tatt heller ikke ville dra hjem igjen da det var tid for det. Så innerst inne tipper jeg hun egentlig er fornøyd jeg. Og hun forteller sikkert om ferien med stolthet nå hun er sammen med vennene sine ;)
    Mitt inntrykk er kanskje at det egentlig var mest den siste dagen som dere hadde bygget opp masse forventninger til som var den som ble litt kjip.
    Kanskje dere får lære av det til en annen gang at sånne ting bør legges til tidligere i ferien og så kanskje bruke siste dagen til å surre på stranda og gjøre de siste tingene man kommer på at man hadde lyst til før man drar hjem. ;)

    Da jeg var barn hadde familien min en feire "fra hel*ete"fordi jeg var skikkelig teenage-sur hele ferien. Men sånn i ettertid har vi ofte snakket om at det egentlig var en av de kjekkeste feriene vi noen sinne hadde. Se på det! Kanskje det samme skjer for dere.

    Synes du skal klappe både deg selv og gubben på skulderen for at dere har gitt barna en sånn flott opplevelse. Dette kommer de til å huske og snakke om lenge!

    Høres jo ut som gutta koste seg masse og var tøffe som smakte både på det ene og det andre.

    SvarSlett
  6. Tusen takk for et utrolig flott innspill, Javelin *klemmer på*

    Ja, vesla er i 'rette alderen' 11 år, gutta er 8 og 12, og jeg tror nok det meste er relatert til hormoner :)

    Har i dag bestilt meg time hos helsesøster, for å få litt tips og råd, for vi har kjørt oss fast i et spor som ikke er bra for noen...

    Og, som du sier, jeg husker mindre og mindre av det negative, og husker mer og mer av det positive :D

    Jeg er så glad for at jeg har dere lesere, og at dere sier hva dere tenker og mener - TUSEN TAKK ALLE SAMMEN!

    SvarSlett