mandag 19. mars 2012

Egypt...

Ja, hva er det med dette landet, som får meg til å ønske jeg var der?

Dette landet med innpåslitne mannfolk som egentlig bare er til irritasjon, dette landet med en prutekultur som gjør meg smågal, dette landet hvor man nesten bare ser menn ute i offentligheten og damene går hjemme og føder barn og steller hus...dette landet hvor det drikkes te og røykes shisha som er så godt, dette landet hvor de ikke har svinekjøtt som er det beste jeg vet, hvor mannfolka har et forvrengt selvbilde og tror de er Guds gave til alle kvinner. Dette landet hvor nesten 90% er muslimer, mens de resterende er kristne, hvor det er moskeer på hvert gatehjørne hvor en tulling gauler i hytt og gevær fra tidlig morgen til utpå kvelden...dette landet hvor det lukter krydder og mat over alt, hvor du finner en sourvernirbutikk som selger parfyme, flakonger, vannpiper og krydder for annethvert skritt du tar...hvor de har vond vin (de får stedene som har vin) og vond sprit også, ølet er visst relativt greit - men så drikker ikke jeg øl da ;) Hvor de innfødte synes det er iskaldt ute, når temperaturen synker til +20, hvor sola går ned og står opp omtrent til samme tid hele året...

Satt og så dokumentaren "I seng med fienden" på Tv2 i går, og jeg kjente i hver fiber i kroppen, at det var DER jeg skulle vært - hvorfor i all verden kan noen ønske seg til Kairo og alt som har skjedd der det siste 1,5 året? Jeg satt hjemme i min egen stue og kunne kjenne luktene, varmen, vinden, smakene, høre lydene...hadde det ikke vært for at jeg visste jeg var hjemme, så kunne jeg like godt ha vært der!

Tenk å kunne bo på et sted som Marsa Alam, åpne et shelter for hjemløse hunder og katter, sørge for at de fikk dyrlegehjelp, vaksiner og bli sterilisert/kastrert og evt et hjem :) Det finnes sikkert mange flere steder ala Marsa Alam som kunne være interessante også, men nå er det jo der jeg har vært, så det er liksom min referanse på "bygda" i Egypt. Hurghada var større, mer uoversiktlig, men om man bor en sånn plass, så blir man sikkert vant til det også :)

Jeg har jo hatt noen skremmende, eller ihvertfall ubehagelige opplevelser både i Marsa Alam og i Hurghada, de fleste ville vel ikke ønsket seg tilbake dit, men det gjør altså jeg!

Hadde jeg hatt mye penger, skulle jeg reist nedover ganske snart, det er billig å kjøpe, billig å bygge og billig å bo der nede :) Og det blir noe annet om man bor der, og er en del av lokalsamfunnet enn om man er der som turist! Og jeg skulle besøkt Luxor, Aswan og Kairo, jeg skulle fisket på Nilen - eller ihvertfall reist med båt der... Jeg kunne jobbet som norsktalende og engelsktalende guide for turister...

Skjønner ikke hvordan jeg skal få dette landet ut av hodet og hjertet, jeg synes det er spennende å følge med i nyhetene, se hva som skjer med regjeringen der, hva som skjer med kvinners rettigheter, hva som skjer med demokratiet... prøve og forstå hvorfor de handler som de gjør... tenk å kunne ta del i det, kunne fortelle om vår måte å gjøre ting på her oppe i det kalde nord, hvordan vi løser konflikter uten å starte krig eller drepe hverandre...

Inni hodet mitt forbereder jeg min neste tur til Egypt, aner ikke når, aner ikke med hvem - men foreløpig er det ganske klart at det ikke blir alene ihvertfall!!! Men at jeg MÅ tilbake, det er helt klart :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar