søndag 29. juli 2012

Fra kompliment til overgrep?

Jeg har over noen mnd nå, opplevd å få mer eller mindre hyggelige meldinger på Facebook, det skjer noe når man endrer status til singel, har jeg skjønt... Dette har nå bygget seg opp i hodet mitt, og jeg kjenner at jeg bare må få det ut på et vis, for det tar opp lagringskapasitet som er bare frustrerende!

Sosiale medier kan være en bra ting, man kan bli kjent med nye mennesker, man kan utveksle meninger og erfaringer, man kan til og med møte sin livspartner - jeg kjenner flere som har møtt hverandre både gjennom tradisjonelle dating-sider, på div forum og på Facebook - og det er jo veldig bra! Men, ved å gjøre seg tilgjengelig for en hel verden, så er det ikke udelt positivt. Det kan virke som om noen mennesker ikke eier sperrer for hva de kan gjøre så lenge de taster på en datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon, det er liksom "lov" å si hva man vil, helt usensurert når man kan gjemme seg bak et bilde, en avatar eller bare et nummer...

Jeg må innrømme at jeg syntes det var litt smigrende, når de første meldingene kom i innboksen - meldinger av typen "Så søt du er", "Jeg synes du virker som ei hyggelig jente", "Vil gjerne bli kjent med deg" osv. Hvem ville vel ikke føle seg litt "spesiell" da? Komplimenter er jo alltid hyggelig å få?

Men, så kjenner jeg litt på den, det er kanskje noe med HVEM som kommer med disse komplimentene? Vet man hva motivene deres er?

En overraskende stor andel av meldingene jeg har fått, kommer fra utenlandske gutter - ja, jeg kaller dem gutter, de kunne vært sønnene mine alle som en... I hovedsak kommer de fra Tyrkia, Marokko og faktisk noen fra England, Polen og Litauen men også en del fra norske gutter. Jeg kan ikke annet enn å undre meg på hva motivene deres er, hva som får dem til å tro at en voksen dame på over 40 år er interessert i dem? I tillegg har de selvfølgelig ikke profilbilde av seg sjøl, det er katter, blomster, lys.. you name it, ingenting som personifiserer dem! Og jeg måtte nesten le, da jeg i løpet av en mnd fikk en identisk melding fra tre forskjellige - dvs, jeg regner vel med at det er samme person, men det kom ihvertfall fra tre forskjellige navn... Meldinger av typen "Jeg er en gutt på 20 år som synes du er veldig pen. Jeg er ute etter ekteskap og jeg er kjekk og snill" - uskyldig nok det, men bare for gøy, så har jeg da svart noen, bare for å se - og uten unntak blir det liksom svar av typen "my dick like old woman", "i hope to sleep with you", "i want to marry you" osv, med mer eller mindre beskrivelser av både sexleker og størrelsen på utstyret :-o

De norske guttene er kanskje litt mer moderate i meldingene sine, og de starter gjerne med "liker du yngre menn" (hahahaha, MENN liksom, når du så vidt har kommet ut av konfirmasjonsdressen), "jeg liker modne kvinner" og også de har alskens forslag på hva de gjerne kunne tenke seg å gjøre sammen med meg... Jeg ler stort sett for meg sjøl når disse meldingene tikker inn, men samtidig så tenker jeg litt som så, jeg føler at de invaderer privatlivet mitt med ting jeg aldri har bedt om?! Jeg føler meg litt objektivisert, rett og slett... Den siste nå, gjorde meg rett og slett først litt overrasket, deretter helt satt ut, så ble jeg kvalm og til slutt ble jeg faktisk ganske forbanna! Sikkert stygt å legge ut en "privat samtale" her i bloggen, men jeg kjenner ikke vedkommende, jeg har aldri snakka med han, jeg vet nå hvor han bor, men så lenge det er anonymisert føler jeg ikke at jeg gjør noe galt, han er vel omtrent halvparten så gammel som meg - så for at dere skal få se hva jeg snakker om, så kommer samtalen her:

Han: hei, trives du i XXX?

Jeg: Heisann :) joda, trives i XXX, bodde jo her for 10 år siden også, så både godt og rart å være tilbake.

Han: godt å høre :) Du har bodd her tidligere ja. På XX eller et annet sted i XXX? :)

Jeg: Bodde i XX, så ble jeg skilt og flytta i 2003

Han: Ok, er vel godt kjent her oppe du da :)

Jeg: Egentlig ikke, er opprinnelig fra XX, er bare unga som er godt kjent her, eldste har bodd hos faren sin siden 2007 og de andre har jo vært her annenhver helg og i ferier i alle årene :)

Han: Å, skjønner :) sikkert greit for ungene da :)

Jeg: Helt klart!

Han: Sett deg stå ute å røyke noen ganger

Jeg: Ah, du som var ute i stad?

Han: Jepp, måtte ta en natta røyk

Jeg: Blir sånn får vel skru av lyset her og, så man kommer seg opp igjen når klokka ringer

Han: Jepp skal opp tidlig så får vel gjøre det samme Lyst på en elsker kanskje?

Jeg: Hehe, føler ikke noe behov for det, men takk for tilbudet

Han: Får si ifra hvis du vil teste det ut en dag

Han: God natt og sov godt

Dette var i mai, og relativt uskyldig egentlig... Men, så kom juli, og med det disse meldingene:


Han: Ta en kaffe?:)

Jeg: hehe, takk for tilbudet, men skal finne senga her, er vel ikke lenge før unga står opp, så får prøve og få litt søvn før den tid

Han: En røyk da?:)

Jeg: Lagt meg jeg

Han: Jaja, kjedelig da:) Knull meg så skal du få 5000 kroner nå:)

Jeg: Som jeg har sagt tidligere, ikke interessert ferdig med sånne aktiviteter jeg, har blitt for gammel men igjen, takk for tilbudet, og god natt.

Han: Aldri for gammel:) Legger meg om 5 min, si ifra om du ombestemmer deg:)

Jeg: Ombestemmer meg ikke :)

Han: Okei, kunne kjørt deg hardt her i senga om du var gira:)

Jeg: Hehe, du får finne noen på din egen alder god natt

Han: Vil ikke suge eller noe heller:) ?

Jeg: Nope, ingenting!

Han: God natt da hvis du ikke er intressert:) Okey! Et sprut i munnen din for 6500:)

Jeg: Hallo! Hva er det du ikke skjønner når jeg sier jeg ikke er interessert? Nei takk, og god natt!

Han: God natt!


Har ikke hørt noe mer etter dette - og det er nesten en mnd siden nå - men ærlig talt, dette grenser til overgrep for min del altså! Er det respektabelt med sånn oppførsel? Er det bare jeg som er hårsår, eller burde jeg anmeldt hele greia? Jeg må si jeg føler meg både overvåket og tråkka på faktisk... Er det sånn gutter/menn ser på oss alenemødre som har passert 40? Fritt vilt, villige til å gjøre hva som helst, desperate - eller hva er det for noe liksom? Det starta liksom som en høflig nabolag-snakk og endte opp i noe jeg nesten vil kalle et overgrep - han tråkker langt innafor min komfortsone ihvertfall!

Jeg dømmer ikke alle, jeg bare lurer på hva det er som får folk til å gjøre sånne ting...og når de kommer med sånne meldinger på nett - hva kan de finne på irl da, tro? Er det rart man blir skeptisk til andre mennesker etterhvert, og hva motiver de har for å ta kontakt eller ha kontakt... Jeg kjenner ihvertfall at jeg ikke helt klarer å le av det enda, eller, jeg har vel i grunn ledd av det også, men likevel stikker det en plass inni meg, at noen ser på meg som et objekt, en vare, ei hore???!!! Og, når det er sagt, så har jeg altså ikke gått utfordrende kledd eller vist meg fram på noen måte - som regel de gangene jeg har lagt merke til at han er ute, så har jeg gått i one-piecen min - noe mindre sexy enn å kle seg som en Teletubbie skal vel godt gjøres å finne... med mindre man har litt spesielle lyster da...!

2 kommentarer:

  1. Wow jeg ser virkelig ikke problemet, her får du tilbud i massevis....Du har sjansen til å tjene penger og med så kort vei til "jobben" så sparer du reisepenger også :)

    Fra spøk til alvor, seriøst liksom. Det der er litt creepy spør du meg. Håper du har tatt vare på alle mld fra ham. Om han prøver seg igjen så bør du vurdere å anmelde ham for trakasering.

    Jeg får også en del mld fra lammekjøtt i alderen 20-25 år. Og jeg liker lammekjøtt for all del, men når de er så unge så blir de kopplam for meg. Og det er litt i yngste laget. Datteren min blir 21 år i august, så jeg kunne vært moren deres. Og selv om jeg er 40 år og singel så er jeg for søren ikke desperat heller. De fleste tar nå heldigvis nei for et nei og gir seg med det. Men så er det de som ikke gir seg, som bytter navn og prøver seg igjen. Hvor dum tror de jeg er når bildet er det samme og mld ordrett som de andre??? Nei takk og ellers takk, da forblir jeg heller singel ;o)

    SvarSlett
  2. Hehehe, du får liksom sagt det, du og, da :) Men, helt enig med deg, selvom mine barn ikke er så store enda, så kunne jeg jo i forhold til min alder, også vært moren til de fleste "lammene" ;) Og, ja, alt er tatt vare på :)

    SvarSlett