mandag 23. mai 2011

Erfaring fra Vespa-treffet...

Jeg skulle møte opp kl 18, men fant ut at jeg kunne komme før. Sendte melding til min kontaktperson dagen før, men fikk ikke noe svar. Reiste så innom på tur hjem fra jobb og fikk de til å skrive en beskjed - men hørte ikke no (og når jeg stengte for natta, fant jeg arket under masse dritt under et bord, så han fikk nok aldri det), så jeg sendte en ny sms senere på kvelden og fikk da svar. Jeg sa at jeg kunne komme tidligere enn avtalt, men at jeg da måtte hjem en tur i løpet av kvelden for å lufte valpen - fikk til svar at det var helt greit.

Jeg møtte til avtalt tid på avtalt sted, men der kunne ingen hjelpe meg, og ingen visste hvor jeg skulle... Jeg hadde også sagt i fra når jeg meldte meg som frivillig at jeg ikke kunne drive med sjauing og sånn pga prolapsen. Måtte selv gå å lete etter han som var min kontaktperson, fant han til slutt, men da hadde han ikke t-skjorta de frivillige skulle bruke - det var tomt... Så fikk jeg beskjed om å gå inn i hovedteltet for å dekke bord, bære brett med glass og bestikk osv. Så, jeg gjorde jo det da... Etterpå fikk jeg bare beskjed om å stå utafor teltet og vente, så skulle jeg få flere oppgaver... Etter en time fikk jeg være med å tømme en henger for vannflasker, så var det å stille seg opp for å vente igjen :S Min kontaktperson surra rundt og bare sa at han skulle komme tilbake til meg straks... Så suste han forbi og kasta en t-skjorte til meg i farten - før han forsvant igjen...

Jeg hang meg på noen andre med like t-skjorter, bar mat i store kasser inn i teltet, sjekka doer, og venta utafor teltet... Så starta gallamiddagen, og min kontaktperson satt plutselig sammen med styret og var ikke mulig å få kontakt med, i en pause kom han ut - synlig beruset, og beklaget om det ble kjedelig for meg, men det hadde gått litt over styr for han - og så forsvant han inn på middagen igjen :(

Jeg ble stående utafor å veilede folk som spurte om hvor doene var, eller hvor baren var osv, og først etter 5,5 time kom en drita kontakperson ut, surra og prata og plutselig raste han mot meg og gaula ut; "Hu der kan ta over sekretariatet", jeg spurte om hva jeg skulle gjøre der, og fikk til svar at det fikk jeg vite når jeg kom dit, jeg sa at avtalen var at jeg skulle hjem når serveringa var ferdig kl 22 - og det var ikke noe problem, de skulle komme en avløser til meg da...og borte var han igjen!

Tusla opp til sekretariatet, der sto en mann som hadde vært der siden kl 8 på morra'n - nå var klokka 2130, han hadde ikke spesielt mye info å komme med til meg, det var tomt for veksel og vi hadde ikke t-skjorter til salgs der, var alt jeg fikk vite...sambandet sto til lading og så forsvant han...

Folk kom og spurte på dårlig engelsk, spansk, russisk, portugisisk, italiensk, tysk, svensk og enda flere språk, de spurte om alt mulig i forbindelse med arrangementet - og jeg kunne ikke svare på noe :s-+ Det begynte å rase på med lokale besøkende, og jeg tok i mot betaling og veksla etter beste evne... Musikken starta kl 22 og før 2330 kom folk og klaga og ville ha igjen pengene sine, fordi musikken var slutt... Jeg hadde jo ikke fullmakt til å gjøre noe med det, og da ble de enda surere...

Jeg skulle nå prøve å få tak i noen som kunne avløse meg, jeg var ferdig med mitt skift for to timer siden, jeg hadde en valp hjemme som venta på tisse-tur, men da streika sambandet så jeg fikk ikke tak i noen :( Etterhvert kom en av vaktene bort til meg, han hadde jobbet siden kl 10 og hadde fortsatt ikke blitt avløst, han skulle vært hjemme for lengst. I kiosken sto to guttunger (typ 14-15 år) som skulle vært hjemme senest kl 24, de fikk ikke gå hjem fordi ingen kunne ta over... Jeg ringte etter privat hjelp som kunne komme og hjelpe meg, så fikk vi låst vinduet og sto utafor og venta på at vakta skulle komme tilbake - han hadde gått for å hente min kontaktperson... Han hadde funnet han, og vedkommende hadde lovet å komme - etter enda en halvtime kom det en nattevakt, og han ble mildt sagt forbanna! Han tok en runde, og kom tilbake og sa at jeg kunne dra hjem og at han skulle sørge for at sekretariatet ble låst, da min drita kontaktperson var den som hadde nøklene...

Så, når klokka var godt og vel 0130 var jeg endelig hjemme igjen :/

Det er et krav på festivaler og sånne typer arrangementer, at det er 1 vakt pr 10 mennesker - når jeg gikk hjem, var de 1 vakt pr 200 mennesker! Politiet var innom, men de dro igjen - aner ikke hva de gjorde, for de snakka ikke med meg...

Og hele veien forsikret vertsklubben at de hadde full kontroll!

Dette var det som angikk meg, det var ikke stort bedre for de som laget og serverte maten, eller for vaktene heller - men det blir for mye å skrive om her... Så, nei takk, neste gang denne klubben ber om hjelp - og de som var vakter kommer heller ikke til å stille opp for dem mer! I hele går gikk jeg rundt med invalidiserende smerter i nakken og hodet, etter all sjauingen og bæringen på treffet...

Når man er vertsklubb på et så stort arrangement, så KAN man ikke bare oppføre seg som besøkende og være mer drita enn gjestene, det burde i det minste vært en eller to fra klubben som var edru og hadde oversikt og kontroll på de som skulle hjelpe til... Sjøl syntes de vel at det gikk supert og driter i hva hjelperne deres synes...er det inntrykket jeg fikk ihvertfall :(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar