tirsdag 3. august 2010

Er det ikke det ene.....

.....så er det det andre ;)

Fredag var det EU-kontroll med Mitsubishien, bremsene som vi var sikre på var eneste store feilen ble godkjent, og i stedet var det masse rust i bærende konstruksjon, som satt så klønete til at man må nesten demontere hele bilen for å komme til og sveise :( Da ble jeg lei meg, da...... Hadde jo gleda meg til å endelig få en bil som kunne kjøre lenger enn ned til sentrum, har jo ikke kommet lenger enn dit med min bil siden før jul...... Siden det ikke er tid til en så stor operasjon på den bilen før til sommeren igjen - og jeg som hadde kjøpt den dyre fordeleren og ny nøkkel også :s

Vi fant ut at løsningen blir å kjøpe et billig vrak som er eu-godkjent til neste høst - som sagt, så gjort, og lørdag kveld satte vi kursen mot Bergen for å hente hjem en 91-modell Peugeot 605. I følge eieren så var toppakningen gåen og den fusket litt, bilkyndige mente at det ikke var toppakning fordi det har han aldri opplevd på de bilene....og siden eieren sa at bilen aldri hadde blitt varm eller kokt, så regnet bilkyndige med at det bare var pluggene som var problemet. Eieren sa at det kom oljedamp ved oljepåfyllingslokket, men at det ikke var noe 'grøt' der, som det blir når det er toppen som er problemet.

Kjørte av gårde med godt mot, og overnattet i Borgund på en campinghytte der :) Vi hadde selvfølgelig ikke tenkt på å ta med sengetøy, så det ble en kald natt på madrasser med bare tynn jakke over..... Klokka 8 søndag morgen var det klart for siste etappe :)Vi stoppet i Aurdal og spiste frokost, før vi kjørte videre til Nesttun og fikk se bilen :) Da viste det seg at eieren hadde 'glemt' en del viktige opplysninger - det var flere bulker på bilen, alle knottene til å låse opp dørene manglet, bilen hadde gått 220000 og ikke 150000 som han hadde sagt.....men, bilen så grei ut likevel, og for så vidt over vrakpant skulle den være mer enn bra nok :) Pluggene ble skiftet, de var helt nedsotet, og oljedampen kom fra en sprekk i en slange, som ble tapet igjen. Så var det klart for avreise, og vi skulle kjøre til nærmeste bensinstasjon for å se skikkelig over bilen før fjellet......så langt kom vi ikke, før bilen kokte :( Måleren i bilen virket ikke, og plutselig røyk det fra panseret - vi hadde da kjørt kanskje to km :o Bilen stoppet langs veien, og jeg parkerte bak ;) Etter hvert kom vi oss da til Statoil på Nesttun, og fant ut at kjølevifta ikke fungerte......sjekka sikringene, men de var i orden, ledningene var i orden - men begge releene som styrer vifta var gåene....og ingen av bensinstasjonene i nærheten hadde releer :s Kobla om ledningene, sånn at vifta virka, vi fylte på vann og kjølevæske og tenkte at NÅ kan vi kjøre.....Men, bilen kokte like fordømt, og ut fosset det vann i alle retninger :( Fant ut at det var hull i en slange, og vannet sprutet ut der.... Fikk skåret av slangen og festet den igjen - men bilen kokte fortsatt :/ Etter noen timer, virket det som om alt fungerte, og vi starta opp igjen - men kom bare et par km, før det kokte......  Etter noen km var det stopp igjen, og sånn fortsatte vi til vi var omtrent midt mellom Bergen og Voss - da var det ikke vits å prøve mer :( Ble stående på en bussholdeplass rett utafor en tunnel der, og med enda flere telefonsamtaler, fant vi ut at varmeregisteret antagelig er tett..... Det kommer vann inn i radiatoren, men ikke noe kommer ut igjen, da blir det ikke sirkulasjon og bilen blir selvfølgelig varm :(

Det var heldigvis noen bolighus der vi hadde stoppa, og en garasje helt nede ved veien, så vi kjørte opp til nærmeste hus for å høre om vi kunne parkere bilen foran garasjen og hente den på tirsdag/onsdag. Joda, bilen kunne få stå hos han, men ikke nede ved veien - da var han redd noen ville herpe den. Så, bilen ble kjørt halvveis opp en kjempebratt bakke opp til huset hans, der kunne den få stå - snille mannen!!!! Så, der står altså bilen min nå - midt mellom Bergen og Voss - og i morra skal vi hente den med bilhenger :D

Stemningen var litt amper i bilen det første stykket, men så ble vi enige om at dette ikke skulle få ødelegge, så vi bestemte oss for å kose oss resten av turen hjem! Vi stoppet i Gudvangen, kjøpte lokal brunost, så stoppet vi i Aurdal - da var klokka blitt 21 allerede - vi hadde reist fra Bergen kl 1300 :o Bestemte oss for å kjøre gamlevegen fra Aurdal til Lærdal - vi kjørte jo tunnelen nedover, og nå ville vi se litt når vi først kunne! Vi kjørte oppover og tok bilder fra utsiktspunktet over Aurdal - jammen er det flott der!!! Så ble det et par avstikkere på toppen av fjellet - for å kaste litt snø og sånn, he he. Klokka 23 var vi framme i Lærdal, sultne var vi, og gubben var kaffetørst, fant et gatekjøkken så han fikk en kaffekopp og så kjørte vi videre hjemover. Det var veiarbeid noen steder, mørkt var det, det regnet og vi har ikke fjernlys på bilen, ikke fant vi en eneste bensinstasjon som var åpen - så det ble ikke mat eller mer kaffe på oss, hjemme var vi når klokka var 0330 :) Men, selvom vi var veldig trøtte de siste milene, så hadde vi en super tur!!! Nå gleder jeg meg til i morra, da får jeg bilen min hjem :))

Babyene til eksen ble født på lørdag - to vakre gutter med knallblå øyne, det var jo ikke sånn det skulle gå, men man får bare godta det..... Vesla er seg selv igjen, hun er blid og grei på telefon, så da går det nok bra, dette også :)

Jeg sitter og venter på telefon fra Ullevål, om vi får frys i naturlig syklus denne gangen, eller om jeg må kjøpe medisiner atter en gang....... Håper å slippe det, altså!

Jaja, nå gjenstår det bare at Color Magic får motorstopp, synker eller brenner når vi skal av gårde, for da har vel omtrent alt som kan skje, skjedd for oss denne sommeren :s Vi snakka om det i bilen på tur hjem fra Bergen, at den babyen vi får - hvis vi er så heldige å få en - kommer enten til å bli verdens mest uheldige - eller så vil den få all flaksen vi aldri har hatt, og får gullhår i rumpa, hehehe ;)

Sånn, det var en liten oppsummering av helgens begivenheter.....vekta står forresten så godt som stille, og jeg er fortsatt ikke i ketose :$ Vi tar oss både rødvin og snacks - i går ble det pizza til middag/kvelds......

4 kommentarer:

  1. Jeg bor midt mellom Bergen og Voss jeg ;) Kjedelig at selger ikke hadde vært helt ærlig ang bilen da! Har dere fått hentet den, eller er det i morgen dere skal hente den?

    SvarSlett
  2. Vi skal hente den på onsdag - den står rett utafor Stavenestunnellen, hos en snill mann der ;)

    SvarSlett
  3. Da tror jeg jammen meg at jeg så den i dag :) Kjørte forbi der nemlig :) Kjenner ikke han mannen som er snill da, bor litt nærmere Voss jeg..

    SvarSlett
  4. Han var ikke hjemme når vi henta den - vi var der i 18-tiden, så jeg satte en blomst på trappa hans :) Nå står bilen hjemme på gårdsplassen, fiiiiine bilen - vi var hjemme kvart over fire i natt..... Skal sende en sint mail til han jeg kjøpte den av, så fort jeg får klarhet i alt som er feil med den!

    SvarSlett