onsdag 8. juni 2011

Lavkarbobrød =)

I dag har vi bakt lavkarbobrød, etter oppskrift funnet på lavkarbo.no Det var veldig godt, måtte jo ha en smaksprøve når vi tok det ut av ovnen ;-)



Deler oppskriften også jeg:

Basis: 
1 beger cottage cheese
5 store egg
ca 1/2 dl olje (Raps, oliven - hva du måtte ønske!)

Blandes med stavmikser eller noe lignende.


Så nå blander man følgende:

3 ts bakepulver
3 ts splenda (eller tilsvarende - litt mye søtt, for å legge inn den smaken vi mister ved at vi ikke har mel)
2 ts salt (igjen for smaken)
2 ts fiber husk (eller om du har det som heter psyllium husks - anyway får du fiber husk på ICA, f eks - andre også, sikkert!)
2 ts johannesbrødkjernemel (helsekost - kan sikkert også bruke Nestargel, som jeg egentlig ikke vet noe om i det hele tatt.)
60 g kruskakli
4 ss glutenmel (helsekost)
En liten håndfull ( ca 3-4 ss?) linfrø

I tillegg til det, enten - 

Alt 1: 
75 g valnøtter
40 g solsikkefrø

Alt 2 (som vi valgte):
70 g solsikkefrø
40 g sesamfrø

Når du har blandet egg/ost/olje, rører du bare inn resten, som du har blandet ferdig på forhånd.

La det stå 10 - 15 min. Johannesbrødkjernemelet og fiberhusken må ha litt tid til å virke.

Deretter tar du alt oppi en brødform (ca 1,5 liter) som er dekket med bakepapir. Press det ned og glatt godt over overflaten. Det kommer til å se ut som et brød!

Det viktigste er muligens stekemetoden. Det blir nemlig et brød med skorpe av dette!

Sett inn brødet på 180 g. La det stå ca 25 min. 
Skru ned varmen til 150 g. La brødet stå ca 40 min. 
Ta ut brødet, ta det ut av formen og bakepapiret. Legg tilbake i ovnen på rist. Skru opp igjen til 180 g, la stå i 15 - 20 min.

Avkjøl på rist. 

Så enkelt - så godt :)))

2 kommentarer:

  1. Supert Flippy.
    Virket kjempe godt. Det blir lagret og skrevet ut ;)

    SvarSlett
  2. Supert og det er virkelig kjempegodt - helt sant :)

    SvarSlett